دانستنی های آسانسور

تفاوت بالابر و آسانسور

آسانسور ارزان

اگر علاقه مند به نصب آسانسور یا بالابر در منزل خود هستید، مهم است که مدتی را برای ارزیابی مزایا و معایب هریک از آنها در نظر بگیرید. عواملی مانند هزینه، قابلیت و سهولت نصب باید بخشی از تصمیم شما باشد. این جنبه ها را در نظر داشته باشید و دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید.

تفاوت بالابر و آسانسور ها در طراحی و هزینه آن است. آسانسور دارای کابین کاملاً محصور است که معمولاً با سقف کامل می شود و به محور نیاز دارد. شفت یک حصار دیواری است که کابین و ماشین آلات را احاطه کرده است.اما بالابرها به طور معمول دارای کابین باز هستند(بدون چاه).

بالابر چیست؟

بالابر وسیله ای است که برای بلند کردن سرنشین، ویلچر یا سایر وسایل کمکی، روی یک مانع عمودی مانند پله بلند طراحی شده است. آنها اغلب در مشاغل و خانه ها  نصب می شوند و اغلب در وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس ها و قطارهای عمومی به عنوان بخشی از الزامات قانون آمریکایی های دارای معلولیت هم دیده می شوند.

بالابرها می توانند از نظر قابلیت های آنها محدود کننده باشند، زیرا بیشتر آنها به حدود 3.65 متر حرکت عمودی محدود می شوند. یک فضا برای بالابر نیز تقریباً به 0.5 متر مربع فضا نیاز دارد. بالابرها می توانند جایگزینی باورنکردنی برای سطوح شیب دار باشند که می تواند فضای بسیار بیشتری را اشغال کرده و قابلیت های کمتری داشته باشد.

 

آسانسور چیست؟

آسانسور یک گزینه جایگزین است. آسانسورهای مسکونی این قابلیت را دارند که حداقل به دو طبقه در خانه شما برسند. ساخت و ساز آن شامل نصب شفتی (چاه) است که کابین و ماشین آلات مورد نیاز برای نصب آسانسور را در بر می گیرد.

آسانسورها در خانه هایی ایده آل هستند که بیش از یک نفر به طور همزمان نیازمند دسترسی به طبقه بالاتر هستند، زیرا آسانسورها قادر به تحمل وزن بسیار بیشتر از بالابرها هستند. ویژگی خوب آسانسورها این است که می توان آنها را در طرح های مختلف ساخت. بنابراین آنها یک انتخاب عالی برای حمل و نقل در ساختمان های چند طبقه به شمار می روند.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

 

تفاوت بالابر و آسانسور چیست؟

سرعت بالابر و آسانسور

سرعت بالابرها 2.4-5.4 متر/دقیقه خواهد بود. یک آسانسور معمولاً بین 6-12 متر/دقیقه کار می کند.

[irp posts=”3128″ name=”سرعت آسانسور”]

ظرفیت بالابر و آسانسور

رایج ترین تفاوت آنها ظرفیت است. ظرفیت آسانسور بسیار بیشتر از بالابر است. منظور از بالابرهای مسافری فقط برای حمل افراد است در حالی که بالابرهای مسکونی به گونه ای طراحی شده اند که در واقع افراد را با وسایل متعدد خود حمل می کنند. اگر در کلان شهرها زندگی می کنید، جایی که ساختمان های واقعاً بلند را دارد، ارائه دهندگان خدمات آسانسورهای مسکونی زندگی شما را راحت می کند، زیرا این آسانسورها به شما در حمل مواد غذایی و سایر موارد مورد نیاز روزانه کمک می کنند.

بطورکلی ظرفیت بالابرها از 250 کیلوگرم (اکثر آنها 340 کیلوگرم) شروع می شوند و آسانسورها از 360-1300 کیلوگرم متغیر هستند.

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

انعطاف پذیری و ویژگی ها

معمولاً می توانیم آسانسور را در فضای مورد نظر قرار دهیم، در حالی که بالابر بیشتر طراحی “برش کوکی” است.

هزینه بالابر و آسانسور

بالابرهای مسافری در واقع ویژگی های محدودی دارند، زیرا وظیفه اصلی آنها  انتقال افراد به طبقات مختلف در یک ساختمان است. بالابرهای مسافری در واقع فضای کمتری را اشغال می کنند و به راحتی در هر منطقه ای قرار می گیرند. یکی دیگر از مزایای بالابرهای مسافری این است که آنها برای نیازهای شما یک راه حل مقرون به صرفه هستند. برای دریافت بهترین و موثرترین خدمات نصب و نگهداری، اطمینان حاصل کنید که بالابر توسط بهترین ارائه دهندگان خدمات بالابر مسافری ثابت شده است.

بطورکلی بالابرها تقریباً 2000 دلار و آسانسور حدود 25000 دلار برای شما هزینه دارد.

دیگر تفاوت ها

اگر به نصب آسانسور فکر می کنید، چندین عامل وجود دارد که باید آنها را درک کنید تا بتوانید گزینه مناسب را برای موقعیت خود انتخاب کنید. در مورد هزینه، بالابرها به طور کلی بسیار کمتر از آسانسور هزینه دارند. آسانسورها به ساخت و تجهیزات بیشتری نسبت به بالابرهای یک نفره معمولی شما نیاز دارند. از جنبه مثبت، آسانسورها می توانند ظاهری زیبا داشته باشند و همزمان چندین نفر را جابجا کنند.

آسانسورهای مسکونی بسته به نیاز کاربران می توانند ساده یا دارای ساختار بالا باشند. بالابرهای مسکونی در واقع گزینه های طراحی زیادی را برای هماهنگی با دکوراسیون خانه ارائه می دهند. این آسانسورها برای خانه های چند طبقه یا عمارت های بزرگ مناسب هستند، زیرا تا چندین طبقه گسترش می یابند. بالابرهای مسکونی نیاز به برنامه ریزی مناسب و نیاز به فضای زیادتری نسبت به بالابر معمولی دارند. این آسانسورها همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.

آسانسورها به عنصری مهم در ساختمان هایی با طبقات متعدد تبدیل شده اند و در مقایسه با بالابرهای مسافری به مواد و تجهیزات ساختمانی زیادتری نیاز دارند.

انواع آسانسور

در ادامه به توضیح برخی از انواع آسانسورهای مسکونی می پردازیم.

آسانسور سنتی

آسانسورهای کابلی یا هیدرولیک سنتی مطمئناً گزینه های خوبی برای کسانی است که به آسانسور مسکونی نیاز دارند. این آسانسورها عملکرد آرام و سواری نرم را ارائه می دهند.

در آسانسورهای سنتی، ظرفیت ها متفاوت است، اما سنگین ترین مدل می تواند تا 975 کیلوگرم وزن داشته باشد. اندازه های استاندارد از کوچک 36 اینچ در 48 اینچ تا بزرگ 40 اینچ در 54 اینچ متغیر است.

 

بالابر ویلچر

بالابرهای ویلچر برای کمک به افراد دارای معلولیت ساخته شده است. آنها فضای کمتری نسبت به آسانسور سنتی اشغال می کنند و ممکن است مقرون به صرفه تر باشند. بسته به مسافت طی شده عمودی میتوانید چندین مدل را انتخاب کنید.

بالابر معلول

بالابر معلول

اگر هدف از آسانسور، جابجایی ویلچر است، ممکن است بخواهید برای صرفه جویی در فضا، آسانسور ویلچر را در نظر بگیرید. آسانسور عمودی در امتداد ریل راهنما از پله ها عبور می کند و فضای بسیار کمی را در خارج از راه پله اشغال می کند. اکثر این مدل ها در صورت عدم استفاده تا می شوند. برای کسانی که می خواهند در فضا صرفه جویی کنند، بهتر است به جای آسانسور معمولی ویلچر که نیاز به نصب آسانسور دارد ، آسانسور عمودی را انتخاب کنند.

آسانسور غذا بر

Dumbwaiters یا آسانسور غذا و بار، یک نوع آسانسور بسیار جمع و جور برای مصارف خانگی هستند. آنها یک راه حل کارآمد برای کسانی هستند که نیاز به حرکت اجسام کوچک در طبقات دارند. آشپزخانه ها و کتابخانه ها اغلب برای انتقال ظروف و کتابها Dumbwaiters نصب می کنند.

آسانسور کششی

سیستم آسانسورهای طبل کابلی کمترین فضا را اشغال می کند و شامل یک سیستم کاهش اضطراری باتری است. آسانسورهای طبل کابلی بی سر و صدا ترین مدل ها در صنعت هستند که در کشورمان ایران موجود نیست.

 

آسانسور هیدرولیک

این آسانسورهای پیستونی، سواری نرم و فرود ملایم را ارائه می دهند. آنها می توانند به آسانی در آسانسورهای مجلل خانه نصب شوند و برای انواع مختلف ساختمان های با ارتفاع کم مناسب هستند.

آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک

آسانسور پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیک یک گزینه مناسب و چشم نواز برای یک خانه هستند. آسانسورهای پنوماتیک یکی از مطمئن ترین انواع آسانسور خانگی در بازار هستند و در بین مصرف کنندگان که به دنبال نصب آسانسورهای خانگی خصوصی هستند، محبوب ترین انتخاب هستند.

آسانسور پنوماتیک برای قرار دادن در فضاهای کوچک ایده آل است. کابین آن دارای یک طراحی دایره ای است که اغلب به راحتی در یک طاقچه کوچک نصب می شود.

کوچکترین آسانسور پنوماتیک دارای قطر 30 اینچ با قطر داخلی 20 اینچ است. آسانسورهای بزرگتر دارای قطر داخلی 32 تا 43 اینچ هستند که به آنها امکان می دهد بیش از یک نفر یا ویلچر را در خود جای دهند ولی این نوع آسانسور هم در ایران موجود نیست و جهت افزایش اطلاعات عمومی شما کاربر عزیز در اینجا به آن پرداختیم.

پیچ درایو آسانسور

سیستم های پیچ گوشتی معمولاً در بالابرهای ویلچر استفاده می شوند. آنها دیر حرکت می کنند، اما مقرون به صرفه هستند و در فضا صرفه جویی می کنند، زیرا نیازی به استفاده از موتورخانه  ندارند.

آسانسور شیشه ای

این آسانسورهای زیبا باتوجه به ظاهر خود گزینه مناسبی هستند. آسانسور شیشه ای در خانه ظریف و بی نقص است و می توان از آن برای نمایش نماهای زیبا در ساختمانهای بلند و املاک کنار آب استفاده کرد. آسانسور شیشه ای نیز به طور ایده آل در خانه های مجلل مناسب است. سرنشینان آسانسورهای شیشه ای که سوار یک کابین گرد با روکش پلی کربنات می شوند، هنگام حرکت به بالا یا پایین در خانه، نمای کاملی از محیط اطراف خود دارند. این موارد ظاهر و طراحی آسانسور خانگی بسیار مدرن را به ساختمان ها می دهد.

خانه هایی با فضای بیشتر ممکن است از این آسانسور استفاده کنند. ابعاد شیشه ای آسانسور دایره ای معمولاً دارای قطر 51 اینچ است و شما را قادر می سازد از آن برای جابجایی چندین نفر یا ویلچر استفاده کنید.

کابین آسانسور شیشه ای

آسانسور شیشه ای

 آسانسور ام ار ای یا MRL

آسانسور بدون موتورخانه (MRL) باعث صرفه جویی در فضا می شود و مقرون به صرفه است. این آسانسورها متنوع در مدل ها و اندازه های مختلف وجود دارند. مدل هایی از آنها نیز برای بهره وری انرژی طراحی شده اند و 50 درصد کمتر از آسانسورهای معمولی انرژی مصرف می کنند.

[irp posts=”2903″ name=”آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا mlr”]

آسانسور بدون شفت

این آسانسورها فقط می توانند بین دو سطح حرکت کنند، اما برای استفاده مسکونی انتخاب بسیار خوبی هستند زیرا فضای زیادی را اشغال نمی کنند. آنها نیازی به موتورخانه یا بالابر ندارند. همچنین هزینه نصب آن اغلب کم است.

آسانسور بدون شفت می تواند گزینه ای ایده آل برای خانه با محدودیت فضا بیشتر باشد. این نوع آسانسور دارای یک رد پای شگفت انگیز کوچک است و باعث می شود تقریباً در هر خانه ای جا بیفتد. بسته به اینکه آسانسور فقط نیاز به جابجایی افراد یا ویلچر دارد، گزینه های مختلف در دسترس است. ظرفیت این آسانسورهای کوچک بین 170 تا 220 کیلوگرم متغیر است.

آسانسورهای خانگی

وقتی صحبت از آسانسورهای خانگی می شود، تفاوت هایی بین مدل های اصلی وجود دارد. بیشتر آسانسورهای خانگی از کابل یا زنجیر برای جابجایی ماشین از سطحی به سطح دیگر استفاده می کنند، اما حرکت کابل ها متفاوت است. آسانسورهای هیدرولیک با استفاده از پیستون یا جک هیدرولیک یک حلقه از کابل متصل به آسانسور را در حین امتداد پیستون فشار می دهند. آسانسورهای درام پیچ دار دارای کابل های پشتیبانی بر روی یک قرقره یا درام بزرگ هستند تا کابین را به بالا و پایین حرکت دهند. آسانسورهای کششی از وزنه های متعادل برای تعادل وزن کابین استفاده می کنند و موتور با بالا رفتن آسانسور از طریق کابل یا زنجیر، وزنه ها را پایین می آورد.

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

تفاوت آسانسور خانگی و تجاری

آسانسورهای سنتی و آسانسورهای تجاری دارای طیف گسترده ای از ویژگی های یکسان هستند، اما هر کدام دارای مجموعه ای از ویژگی های متفاوت هستند.

آسانسورهای تجاری مورد استفاده در ساختمان های تجاری نیاز به مجوز ویژه برای نصب دارند و باید مطابق با استاندارد کار کنند. در حالی که ساختمان های تجاری موظف به نصب آسانسورهای شیب دار هستند، صاحبان خانه می توانند هر نوع آسانسوری را که مناسب نیاز آنها است نصب کنند.

تفاوت های دیگر بین آسانسورهای تجاری و مسکونی در الزامات مربوط به درها و دکمه آتش نشانی است. به جز آسانسورهایی که استفاده و دسترسی محدود دارند، همه آسانسورهای تجاری باید دارای سیستم باز و بسته شدن درب اتوماتیک و دارای سیستم ضد حریق باشند که به آنها اجازه می دهد از طبقه خطر به طبقه بدون خطر مسافران حرکت کنند. این موارد برای صاحبان خانه اجباری نیست، اگرچه آنها باید اطمینان حاصل کنند که خرید آنها با انواع ویژگی های ایمنی همراه است.

[irp posts=”1115″ name=”آسانسور تجاری چیست؟ معرفی انواع آن”]

تعمیر و نگهداری آسانسور

تعمیر و نگهداری منظم پس از نصب آسانسور در خانه، کلید ایمنی و عملکرد آسانسور شما است. تعمیر و نگهداری دوره ای باعث می شود اجزای الکتریکی و مکانیکی به درستی کار کنند.

[irp posts=”605″ name=”تعمیر و نگهداری آسانسور”]

نتیجه

آسانسورهای مسکونی گزینه مناسبی است که بین سطوح خانه خود حرکت می کند. برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، آسانسور مسکونی ایده آل است تا بتواند به سرعت و به راحتی بین طبقات خانه خود جابجا شود.

آسانسورهای مسکونی که به صورت یکپارچه در یک دیوار قرار گرفته اند، می توانند خانه شما را جذاب تر کرده و به ارزش ملک شما بیفزایند.

منابع

https://www.elevators.com/residential-elevators/

http://www.mowreyelevator.com/industry-updates/what-is-the-difference-between-a-lift-and-an-elevator/

https://liftandaccessibilitysolutions.com/what-difference-home-elevators-lifts/

https://www.linkedin.com/pulse/whats-difference-between-residential-elevator-vertical-andrew-smith

http://vintecelevators.com/passenger-lifts-and-residential-elevators-whats-the-difference/

https://dolphin-stairlifts.co.uk/what-is-the-difference-between-a-stair-lift-and-a-home-elevator/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *