قطعات آسانسور

قفل لولایی درب آسانسور چیست

قفل در آسانسور اوزلر ترک

برای از بین بردن خطر سقوط از چاه آسانسور، هر درب فرود باید دارای دستگاه قفل باشد. درب فرود باید قبل از حرکت ماشین قفل شود. دستگاه قفل باید دارای تجهیزات ایمنی الکتریکی و همچنین سیستم مکانیکی آن باشد. با لبه پایین محفظه قفل و خط 7 میلی متری روی قلاب تراز شده باشد. دستگاه ایمنی الکتریکی نباید فعال شود و خودرو نباید حرکت کند، مگر اینکه عناصر قفل حداقل 7 میلی متر درگیر شوند.

اگرچه درب فرود به صورت مکانیکی قفل شده است، اما ماشین نباید قبل از بسته شدن دستگاه ایمنی الکتریکی حرکت کند.

قفل لولایی در اسانسور

قفل های لولایی درب آسانسور در قسمت راست یا چپ درب و قفل درب ‌های تمام اتوماتیک آسانسور در قسمت بالای درب ها قرار دارند.
قفل های لولایی درب آسانسور همانند یک جعبه کوچک است که یه دسته کلنگی به آن وصل شده است و باز یا بسته می‌شود.
این جعبه کوچک از یک زبانه قفل و کنتاکت دوشاخ درب ساخته شده است که زبانه قفل با دسته کلنگی باز و بسته می‌شود و زبانه وارد یک حفره در داخل درب می‌شود که باعث قفل شدن درب می‌شود.

عمل قفل شدن باید با نیروی جاذبه، آهنرباهای دائمی یا چشمه ها انجام و حفظ شود. در صورت عدم عملکرد، گرانش نباید باعث باز شدن قفل شود. برای بررسی آن، فنر خارج می شود و دستگاه قفل در صورت بسته بودن وزن تأیید می شود. طراحی و آزمایش قطعات ایمنی به اندازه یک دستگاه قفل کننده آسانسور اهمیت دارد.

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

نظارت بر قفل درب آسانسور یک ویژگی ایمنی است که در صورت بسته نشدن مناسب درهای آسانسور از حرکت آسانسور جلوگیری می کند. عناصر قفل کننده و اتصالات آنها باید در برابر ضربه مقاوم بوده و از مواد بادوام ساخته شده باشند.

قفل لولایی در اسانسور

قفل لولایی در اسانسور

کارکرد قفل درب آسانسور

فشار از داخل به خارج از راه چاه، می تواند برای فرار استفاده شود. یک سوئیچ برق برای اطمینان از بسته بودن درب وجود دارد. هنگامی که فاصله بین دو لایه مجاور آستانه درب بیشتر از 11 متر باشد، ارتفاع و عرض نباید به ترتیب از 1.80 متر بیشتر و کمتر از 0.35 متر درب ایمنی شفت باشد. قفل درب آسانسور مکانیزمی است که وظیفه باز و بسته شدن درب سالن آسانسور را بر عهده دارد. هنگامی که سیگنال باز و بسته شدن آسانسور را دریافت می کند، دستگاه درب آسانسور اپراتور در را از طریق سیستم کنترل خود کنترل می کند، که گشتاور تولید شده توسط موتور را در جهت خاصی به نیرو تبدیل می کند و در را بسته یا باز می کند. هنگامی که نیروی بسته شدن درب بیشتر از 150N باشد، دستگاه درب به طور خودکار بسته شدن درب را متوقف می کند و درب را برعکس باز می کند تا درجه خاصی از محافظت از بسته شدن را ایفا کند.

دستگاه قفل کننده باید اطلاعات زیر را روی صفحه اطلاعاتی که قابل پاک شدن یا حذف نیست، داشته باشد:

  • نام سازنده دستگاه قفل کننده
  • شماره گواهی امتحان نوع
  • نوع دستگاه قفل کننده

سیستم قفل کردن درب آسانسور

  • یک دستگاه قفل کننده که در حالت قفل شده امکان بازکردن درب آسانسور را ایجاد می کند و در حالت قفل شده باز شدن درب آسانسور را محدود می کند.
  • یک عنصر مرجع
  • یک عنصر شمارنده که به منظور برقراری ارتباط با عنصر مرجع زمانی ارائه می شود که حداقل یک شرط برآورده شود که کابین آسانسور در موقعیت مجاز نسبت به درب شفت قرار دارد.
  • حسگری که سیگنال را هنگامی که عنصر مرجع و عنصر شمارنده وارد تعامل می شوند ، خروجی می دهد.
  • یک دستگاه کنترل که دستگاه قفل کننده را از حالت قفل شده به حالت قفل شده به عنوان تابعی از سیگنال منتقل می کند.

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

اجزا قفل در لولایی

قفل ها عمدتا از قلاب قفل، قفل، عنصر نیرو، غلتک، چرخ درب قفل، شوک الکتریکی ایمنی و قفل مثلث تشکیل شده است.

قلاب ضربه ای و بلوک قفل، قفل را تشکیل می دهند. درب قفل نباید باز شود و عمق مشبک بیش از 7 میلی متر و استقامت بیش از 1000 نیوتن است.

عنصر نیروی اعمال شده برای تنظیم مجدد قفل درب پس از باز کردن در استفاده می شود. این یک دستگاه تنظیم مجدد است (در صورت خرابی، گرانش نباید قفل در را باز کند).

برای باز کردن قفل از غلتک و چرخ باز نشده استفاده می شود. هنگامی که آسانسور به ایستگاه می رسد، اپراتور درب توسط یک سری درایوهای مکانیکی رانده می شود. در نهایت، از درب برای حرکت غلتک و چرخ باز نشده درب برای باز کردن قفل درب و باز کردن درب استفاده می شود.

شوک ایمنی الکتریکی برای بررسی این است که آیا قفل و دنده قفل به بیش از 7 میلی متر می رسد. هنگامی که شوک ایمنی الکتریکی شکسته می شود، آسانسور نباید کار کند.

قفل مثلث برای باز کردن درب لایه در شرایط غیرعادی استفاده می شود. افراد غیرحرفه ای مجاز به استفاده از آن نیستند.

قفل در آسانسور اوزلر ترک

قفل در آسانسور اوزلر ترک

استاندارد  قفل در لولایی

علامت CE نشان می دهد که محصولی که روی آن چسبانده شده است، دارای حداقل الزامات ایمنی از نظر سلامتی و ایمنی افراد، ایمنی اموال و حفاظت از محیط زیست و مصرف کننده است. علامت CE نوعی گذرنامه است که امکان حرکت آزاد محصول را فراهم می کند.

بررسی اجزای ایمنی قفل آسانسور

طبق دستورالعمل آسانسور 2014/33/EU، اجزای ایمنی برای آسانسورها تحت دو نوع آزمایش قرار می گیرند.

  • بررسی نوع اتحادیه اروپا قطعات ایمنی بالابرها (ماژول B)
  • مطابقت با نوع با بررسی تصادفی (بررسی تصادفی ؛ ماژول C2)

[irp posts=”3837″ name=”دستورالعمل حرکت دستی آسانسور با موتور گیربکس و گیرلس”]

بررسی نوع، کنترلی است که برای اطمینان از مناسب بودن اجزای مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی اجزای ایمنی و اثربخشی آن به دلیل خرابی در طول زمان انجام می شود. مولفه ایمنی تحت آزمایشات مکانیکی (تست های استقامتی، استاتیک و دینامیکی) و الکتریکی قرار می گیرد.

اگر نهاد تایید کند که اجزای مکانیکی و الکتریکی دستگاه قفل کننده مطابق با ایمنی و استانداردهای مربوطه عمل می کند و دستگاه دارای مشخصات لازم است، گواهی تست نوع نشان می دهد که محصول مطابق با دستورالعمل بالابر است. بر اساس این گواهی، سازنده حق دارد علامت CE خود را روی دستگاه قفل درب قرار دهد و محصول دارای آزادی حرکت در بازار است.

از طریق “اعلامیه مطابقت اتحادیه اروپا” ارائه شده با دستگاه قفل در، تولید کننده اعلام می کند که محصول ذکر شده مطابق با الزامات اساسی بهداشت و ایمنی مندرج در دستورالعمل آسانسور تولید شده است و مسئولیت کامل را بر عهده می گیرد. نصب کنندگان باید گواهینامه نوع آزمایش قطعات ایمنی و نوع آزمایش و اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا را از سازنده دستگاه قفل درب ارائه دهند.

گواهی امتحان نوع، باید هر پنج سال یکبار تمدید شود مگر اینکه تغییری اساسی در قوانین ایجاد شود. لازم به ذکر است که در صورت بروز حادثه مرگبار، این اسناد در صورت به روز نبودن ممکن است به عنوان اسناد قضایی در نظر گرفته شوند و عامل جرم محسوب شوند!

قفل آسانسور

قفل آسانسور

نکات مرتبط با قفل آسانسورها

قفل کردن دستگاه ها آسانسورها، به استثنای آسانسورهای هیدرولیکی آب یا بخار که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند یا که بعداً برای حمل مسافران ساخته می شوند، باید یک قفل اتوماتیک را بر روی آنها قرار داده یا به آنها وصل کرده باشند، با رعایت موارد زیر:

  1. دستگاه های قفل باید از نوع مکانیکی یا الکترومکانیکی باشند، طوری طراحی و ساخته شده اند که کابین آسانسور را در موقعیت توقف ایمن کرده یا قدرت کنترل آسانسور را خارج از کنترل مراقب در حالی که هر دروازه یا دری در فرود که برای ورود به خودرو استفاده می شود، باز و بدون امنیت قرار می دهد.
  2. درهای شفت راه آسانسورهای هیدرولیک باید دارای یک دستگاه قفل الکترومکانیکی تأیید شده باشند. در آسانسورهای هیدرولیک با فشار ثابت، باید همراه با یک سیستم عامل شیر الکتریکی تأیید شده، معمولاً بسته، کار کند.
  3. محل دستگاه های کینگ باید قبل از استفاده تأیید شوند. هیچ نوع قفل کننده ای به غیر از نوع مجاز در هر درب بالابر مجاز نیست.
  4. دستگاه های قفل باید به گونه ای باشند که تحت تأثیر انحراف معمولی از تراز واقعی خودرو یا درهای فرود قرار نگیرند و نباید تا حدی در خط شفت قرار گیرند که خطر ایجاد کند.
  5. در آسانسورهایی که بعد از 15 دسامبر 1924 نصب شده اند ، عملکرد دستگاه های قفل کننده نباید باعث باز شدن قفل درب فرود شود، زیرا خودرو با کنترلر در حالت “روشن” از فرودها عبور می کند.
  6. هر دستگاه قفل نصب شده در این مشترک المنافع، باید مهر دیگری داشته باشد و یا به طور غیرقابل جابجایی یک شماره یا مدل را در آن قرار داده باشد که باید با شماره مدل ذکر شده در وزارتخانه هنگام تأیید چنین دستگاه مطابقت داشته باشد و هیچ تغییری در آن ایجاد نشود. طراحی دستگاه های قفل مورد تایید مگر اینکه هیئت مدیره مطلع شده و با چنین تغییری موافقت نکند.

قفل های قفل شونده که از بازوهای نزدیک به درب، به عنوان دستگاه قفل کننده در استفاده می کنند، باید مطابق موارد زیر باشد:

  • قفل ها باید طوری طراحی، نصب و تنظیم شوند که ایجاد تماس الکتریکی برای کارکرد ماشین رانندگی تنها زمانی اتفاق بیفتد که بازوهای درب در موقعیتی باشند که از باز شدن دستی درب بسته بالابر جلوگیری کند.
  • در حین کار بسته شدن در، وسایلی برای عرض جغرافیایی قابل توجهی در رابطه بین قفل مکانیکی بازوهای نزدیک به در و برقراری تماس الکتریکی با وسایل کمکی، یا از طریق اضافه بازوهای درب فراهم می شود. برای جلوگیری از تعدیل نادرست و ارائه اقدامات مناسب برای پاک کردن تماس، فشار تماس رضایت بخش و عملکرد مطمئن و سایر وسایل مورد مقایسه قرار می گیرد.
  • طرح باید به گونه ای باشد که رابطه بین موقعیت قفل شده بازوهای درب و ایجاد تماس الکتریکی به آسانی تغییر نکند و تنظیم مناسب بین قفل مکانیکی و تماس الکتریکی را حفظ کند.
  • قفل شدن قفل ها با استفاده از بازوهای نزدیک به در به عنوان یک وسیله قفل مکانیکی مجاز نیست.
  • قفل هایی که مطابق با این الزامات نیستند، ممکن است برای تأیید ویژه به هیئت مدیره ارائه شوند.
  • وقتی از فنرها در قفل کردن دستگاه ها برای ایجاد و حفظ شرایط ایمنی استفاده می شود، باید از چنان استحکامی برخوردار باشد که از شکستگی یا جا به جا شدن در برابر شرایط خطرناک اطمینان حاصل کند.

اگر دستگاه قفل به گونه ای ساخته شده باشد که به دلیل باز شدن درب شفت یا دروازه اتومبیل به غیر از دریچه ای که خودرو در آن ایستاده است، از کارکردن خودرو جلوگیری کند، ممکن است یک کلید رهاسازی اضطراری تأیید شده وجود داشته باشد. چنین رهاسازی اضطراری، در صورت ارائه، باید تحت پوشش شیشه ای باشد. در صورت فعال شدن، چنین دستگاهی بدون در نظر گرفتن موقعیت درها اجازه کارکرد خودرو را می دهد. چنین رهاسازی باید به گونه ای ساخته و نصب شود که برای حرکت خودرو در مواقع اضطراری، لازم باشد شیشه را بشکنیم و رهاسازی را در حالت کار نگه داریم. طراحی این دستگاه باید به گونه ای باشد که نتوان آن را دستکاری کرد و یا در موقعیت کارکرد وصل کرد. استفاده از آن فقط به موارد اضطراری محدود می شود و علامتی برای این منظور همراه با دستورالعمل استفاده صحیح از دستگاه باید در مجاورت آن نصب شود. با این حال، دکمه های ورودی ممکن است برای عملکرد آسانسورها با سرعت خزنده با باز شدن درب فرود استفاده شوند، به شرطی که چنین دکمه های ورودی ماشین را فقط در جهت فرود حرکت دهد و به منطقه ای 9 اینچی بالا یا پایین فرود محدود شود. سوئیچ های رهاسازی اضطراری نباید در آسانسورهایی که از روی زمین کنترل می شوند استفاده شود.

[irp posts=”2944″ name=”آسانسور خودروبر یا آسانسور ماشین بر”]

نتیجه

دستگاه قفل، باز کردن درب اتومبیل را حداقل تا حدی محدود می کند که کاربر آسانسور نمی تواند در شرایط خطرناک ماشین آسانسور را ترک کند. دستگاه قفل می تواند اجازه باز شدن را تا حد مشخص و محدودی بدهد، به عنوان مثال، برای تسهیل تبادل هوا یا ارتباط بین داخل خودرو و محیط اطراف. دستگاه قفل کننده نیز می تواند به طور کامل از باز شدن درب ماشین جلوگیری کند.

استفاده از قفل های لولایی درب آسانسور که ضد زنگ و با دوام هستند، میتواند عمر آسانسور شما را افزایش و خطرات را کاهش دهد.

منابع

https://champion-elevator.com/news/the-elevator-door-lock-monitoring-code/

https://www.elevatorvip.com/what-is-the-working-principle-of-elevator-door-lock/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *