قطعات آسانسور

قلاب سربکسل آسانسور چیست؟

قلاب سربکسل

مقدمه

قلاب سربکسل آسانسور را می توان جزو مهم ترین اجزا آسانسور، در هر سیم بکسل فولادی به شمار آورد. در حقیقت این قلاب ها را از سیم بکسل، تحت هیچ شرایطی نمی توان جدا کرد. این قلاب به قسمت انتهایی سیم بکسل وصل می شود و انواع متفاوتی دارد. هر کدام از این انواع با داشتن کاربردها و ویژگی های مخصوص به خود توانسته اند تا در صنایع مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند. قلاب سربکسل آسانسور دارای مزایای زیادی هستند که استفاده از آن ها را ضروری و با اهمیت و البته رایج کرده است.

همانطور که می دانید، قلاب سربکسل آسانسور به قسمت انتهایی سیم بکسل وصل می شود و با توجه به پیچیده نبودن ساختار آن وظیفه مهمی را ایفا می کند. این وسیله جزء اصلی قطعات مکانیکال آسانسور به حساب می آید و به همراه سیم بکسل، موتور، وزنه تعادل، فلکه هرزگرد و سایر قطعات مکانیال، نصب و راه اندازی می شود.

محاسبه تعداد قلاب سربکسل مورد نیاز در آسانسور به آسانی قابل تشخیص است. بدین گونه است که تعداد مورد نیاز قلاب سربکسل در آسانسور، از تعداد شیارهای فلکه اصلی موتور ضربدر 2 بدست می آید. برای مثال در یک پکیج آسانسور با موتور گیربکس 2 شیار از 4 قلاب سربکسل استفاده می گردد.

اصلی ترین کاربرد قلاب های سربکسل چیست؟

کابین و وزنه های آسانسور توسط ابزارهای اختصاصی نگه داشته می شوند که به آنها سیم بکسل می گویند. سیم بکسل در آسانسور باعث معلق نگه داشتن کابین و وزنه تعادل آسانسور می شود. البته این امر در رابطه با آسانسورهای کششی صدق می کند و در مورد آسانسور های هیدرولیک، عملکرد آن ها فرق می کند . این سیم بکسل ها نیز باید از طرف چارچوب و محافظ هایی نگه داشته شوند. یوک و یا چهارچوب کابین  و چهارچوب وزنه از این دسته موارد هستند. بنابراین، این اتصال بطور کلی توسط قلاب سربکسل آسانسور انجام می شود.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

اتصالات قسمت انتهایی سربکسل طناب سیمی، یک قسمت جدا نشدنی از هر طناب سیمی است. اتصالات مکانیکی طناب با خودش، باید بتواند باری که برابر با درصدی از استحکام شکست طناب است را تحمل کند. این امر خیلی مهم است که اتصال انتهایی سربکسل، باری را که به طناب وارد می شود را تحمل کند، زیرا می تواند بر استحکام طناب سیمی اثر بگذارد. البته این وسیله باید فشارهای زیاد دینامیکی را نیز تحمل کند.

این قلاب از بخش های مختلفی ساخته شده است که از این اجزا می توان سوکت گوه ای را نام برد. این سوکت، خود شامل اجزای جداگانه ای است که عبارتند از

  1. ضربه گیر لاستیکی
  2. فنر مارپیچ فولادی

جنس قلاب سربکسل آسانسور

این قلاب ها با توجه به فشار بالایی که تحمل می کنند، نیاز به مقاومت بسیار بالایی دارند،به همین خاطر این قلاب ها اغلب از جنس فولاد ساخته می شوند.

مزایا قلاب سربکسل آسانسور

این قلاب ها اغلب در آسمان خراش ها و ساختمان های بلند استفاده می شوند. در بیمارستان ها هم به دلیل استفاده زیاد از آسانسور، نیاز به استفاده از تجهیزاتی است تا بتواند کارکنان و بیماران را خیلی سریع در بین طبقات جا به جا کند، به همین خاطر میتوان از قلاب سربکسل در این آسانسورها نیز استفاده کرد. همچنین استفاده از این قلاب ها میتواند مزایای دیگری را در جا به جایی مواد مختلف به همراه داشته باشد.

انواع قلاب سربکسل آسانسور

  1. قلاب با دست تابیده شده
  2. قلاب پر شده از فلز یا رزین
  3. قلاب گوه ای خود سفت شو یا بادامکی
  4. قلاب یا نقطه اتصال اشکی شکل
  5. قلاب با بست فلزی استوانه ای

1- قلاب با دست تابیده شده

همتابی در معنای لغوی یعنی یک رشته خارج شده یا باز شده طناب را از روی رشته دیگری عبور می دهیم و در نهایت آن را از طناب خارج می کنیم. تابیدن هر طناب باید حداقل دارای 5 عدد برای هر رشته باشد که حداقل 3 عدد از آنها کاملا سالم باشد.

یکی از مدل های شناخته شده قلاب سربکسل آسانسور، قلاب با دست تابیده شده است. این مدل به نام هم تابیدن نیز معروف است و استفاده از آن در زمان های گذشته نیز رایج بوده است. این قلاب کاربردها و اهمیت های ویژه و خاص خود را دارد و می توان گفت که نکات زیادی را به خود اختصاص داده است. برای نمونه می توان گفت که هر مقدار که قطر و ضخامت سیم بکسل فولادی زیاد شود، به همان مقدار نیز میزان مقاومت در برابر انواع کشش ها کم می شود. به همین خاطر میتوان گفت که اگر همتابی به درستی انجام شود، قلاب با دست تابیده شده می تواند مقاومت بسیار بالایی را در برابر عواملی همچون ارتعاش و ضربه از خود نشان می دهد. لازم به ذکر است که این مقاومت بالا نیز شرط های خاص خود را دارد که از مهم ترین آن ها می توان به همان درست انجام شدن همتابی اشاره کرد. اصلی ترین وضعیتی که می توانید از این قلاب بهره برد، هنگامی بوده که هیچ گونه اتصال معمولی و عمومی ای وجود نداشته باشد. هنگامی شما می توانید عملکرد این قلاب سربکسل آسانسور را به خوبی ببینید که در بین رشته های سیم بکسل، یک چسبندگی سایشی وجود داشته باشد. در حقیقت این چسبندگی یک نوع مزیت بزرگ به شمار می آید؛ زیرا که در ابتدا، سیم بکسل بواسطه نیروها و فشارهایی که به آن وارد می شود، تحت کرنش قرار می گیرند. همین امر باعث می شود تا قطر و ضخامت این قلاب کم شود و فشار زیادی به رشته های در هم تنیده شده سیم بکسل وارد شود. کاربردهای این قلاب نیز بسیار زیاد است. به عنوان مثال می توان آن را در جرثقیل هایی استفاده کرد که در ذوب آهن آلات وجود دارند.

[irp posts=”3785″ name=”یوک کابین آسانسور چیست”]

2- قلاب پر شده از فلز یا رزین

نوعی دیگر از قلاب سربکسل در آسانسورها به نام قلاب پرشده از فلز یا رزین معروف است. طرز تشکیل شدن قلاب پر شده بدین گونه است که فلز مذاب و یا رزین را در درون سوکت مخصوص می ریزند. کاربرد این قلاب ها اهمیت زیادی دارد. مناسب ترین و بهترین زمانی که می توان از این قلاب استفاده کرد وقتی است که استحکام گسیختگی به مرور زمان کم می شود. همچنین هنگامی که تنش بالا باشد و به آرامی نیز در حال افزایش باشد، در آن صورت لازم است تا از این نوع قلاب ها استفاده شود. مورد دیگری که درباره این مدل از قلاب سربکسل آسانسور باید بدانید، نوع رزین و یا فلزی است که در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. فلز مورد استفاده در قلاب پرشده، از آلیاژهایی همچون سرب و روی است. همچنین رزین نیز بر پایه پلی استر است و به غیر این مورد، باید به رزین یک عامل سخت شونده و همچنین پر کننده معدنی افزوده شود.

3- قلاب گوه ای خود سفت شو یا بادامکی

قلاب سربکسل گوه ای خود سفت شو یکی از انواع مختلف قلاب سربکسل ها است که به نام بادامکی نیز معروف است. قلاب سربکسل های گوه ای به دو شکل متقارن و نامتقارن ساخته شده اند که وجه تمایز آنها بر اساس نوع سوکتشان می باشد. هر کدام از این قلاب ها کاربردهای مختلفی را دارند. برای نمونه، قلاب های نامتقارن برای سیم بکسل هایی کاربرد دارد که در جرثقیل های متحرک به صورت تعلیق شده هستند. تنها دلیل استفاده از قلاب های نا متقارن این بوده است که می توانند به راحتی باز و بسته شوند و این به خاطر عملکرد و ساختار ویژه و خاص آن ها می باشد. قلاب های متقارن نیز از انواع مختلف قلاب های بادامکی به شمار می رود. استفاده از این قلاب زمانی است که بخواهیم قلاب را در وضعیت اتصال تغییر دهیم. استفاده از این گزینه، ویژگی های مثبت زیادی را با خود به همراه دارد و به نوعی می توان در هر زمان که بخواهیم، آن را جدا و یا وصل کنیم. در این نوع از قلاب ها خط کرنشی نیرو اهمیت بالایی را دارد و مکان قرار گیری آن در خارج از مرکز محوریت پین است. همین گزینه باعث می شود تا زمانی که بخش انتهایی قلاب متقارن تحت نظر نیروی بار قرار می گیرد، یک حالت خمیده را در وضعیت مورد نظر خود نشان دهد. در حالی که این قضیه در قلاب سربکسل آسانسور از نوع گوه ای نامتقارن متفاوت خواهد بود. در این نوع قلاب یک محور طولی وجود دارد. زمانی که اصلی ترین بخش این محور تحت یک بار تعیین شده قرار می گیرد، باید بر همان محور طولی عمود باشد .همچنین در این قلاب بر خلاف قلاب متقارن، هنگامی  که تحت نیروی کرنشی قرار می گیرد، سوکت آن حالت خمیده و یا کج به خود نمی گیرد. دلیل این مورد نیز بخاطر نوع اتصال تحت بارگذاری آن است.

[irp posts=”3270″ name=”دیکتاتور آسانسور چیست؟”]

4- قلاب یا نقطه اتصال اشکی شکل

از انواع دیگر قلاب سربکسل آسانسور، می توان قلاب یا نقطه اتصال اشکی شکل نام برد. هنگامی که در این قلاب ها از ضربه گیرهای لاستیکی فنری استفاده می شود، باید به موارد مختلفی دقت شود. خواص این ضربه گیرها بسیار با اهمیت است. برای نمونه موادی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد  باید از الاستومتر پلی یورتان باشد. همچنین باید در مقابل موادی مانند روغن و گریس از خود مقاومت بالایی نشان دهند. سرانجام این که از خاصیت میرایی بسیار خاصی بهره مند باشند. تمامی موارد ذکرشده در مورد قلاب یا نقطه اتصال اشکی شکل اهمیت دارد.

لازم به ذکر است که قلاب یا نقطه اتصال اشکی شکل نباید برای وسایل بالابر در ساختارهای تعلیق بکار گرفته شود.

5- قلاب با بست فلزی استوانه ای

قلاب با بست فلزی استوانه ای یکی دیگر از انواع قلاب سربکسل به حساب می آید و روش ساخت متفاوت و مخصوص به خود را دارد. در یک دید کلی می توان گفت که این قلاب زمانی ایجاد و یا ساخته می شود که بست فلزی استوانه ای به صورت کامل و با فشار و نیروی بالایی پرس شود. موادی که در این بست فلزی استفاده می شوند، عبارتند  از فولاد کربنی غیر آلیاژی و یا آلومینیومی. اگر بالابرهای عمومی ای که تا قطر 60 میلی متر هستند را نیاز داشته باشید و استفاده می کنید، می توانید از قلاب با بست فلزی استوانه ای بهره ببرید.

توصیه های ایمنی درباره قلاب سربکسل آسانسور

  1. قبل از اینکه از قلاب در آسانسور خود استفاده کنید، کاملا آن را مورد بررسی قرار دهید تا هیچگونه مشکل و یا عیبی در آن دیده نشود.
  2. قلابی که برای آسانسور انتخاب می کنید باید با سیم بکسل شما تطابق داشته باشد و استاندارد های مرتبط با ابعاد و استحکام در آن رعایت گردد. در صورت عدم رعایت این قضیه، احتمال روبه رو شدن با مشکلات زیادی از جمله پاره شدن یا در رفتگی کامل سیم بکسل را خواهید داشت.
  3. مقاومت و استحکام در قسمت انتهایی سیم بکسل باید حداقل 80 درصد از استانداردهای استحکامی باشد.
  4. جنس مورد استفاده برای قلاب سربکسل و گوه ها باید از فولاد یا چدن باشد، تا احتمال شکستگی وجود نداشته باشد.
  5. اندازه گوه بسیار اهمیت دارد، آن ها نباید خیلی کوچک باشند، زیرا در آن صورت مشکلات متعددی از جمله شکسته شدن بدنه سوکت را به همراه دارند.

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

فاکتورهای مورد نیاز هنگام خرید قلاب سربکسل آسانسور

  • نوع استفاده و کاربرد آن از عوامل مهم به حساب می آید.
  • ساختار داخلی سیم بکسل از عوامل با اهمیت به شمار می آید.
  • سرعت ساخت اتصال از عوامل مهم دیگر در انتخاب قلاب سربکسل است.
  • محدوده بار مجاز و ضریب ایمنی از دیگر موارد با اهمیت است.
  • به تعداد شیارهای فلکه هرزگرد و و فلکه اصلی موتور توجه شود.

انواع نیروهای مورد استفاده در قلاب سربکسل

باتوجه به نوع سربکسل معمولا از نیروهای اصطکاکی،گوه ای و چسبندگی برای مهار سیم ها در اتصال انتهایی سیم بکسل استفاده می شود.

روشن است که در اتصال انتهایی همه این نیروها باهم وجود ندارند. البته ممکن است نیروهای گوه ای و اصطکاکی در بعضی از قلاب سربکسل ها وجود داشته باشند. گفته شده است که این نیروها اثربخشی و کارایی اتصال ها را کم می کنند.

نتیجه

استفاده  از قلاب سربکسل آسانسور بسیار با اهمیت است و به دلیل فواید زیاد، استفاده از آن بسیار معمول و رایج شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *