قطعات آسانسور

وزنه تعادل در آسانسور چیست؟ (کادر وزنه تعادل آسانسور)

وزنه تعادل آسانسور

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که وزنه تعادل در آسانسور چیست؟

همان طور که از نام این قطعه پیداست این وزنه باعث ایجاد تعادل در آسانسور می شود.

کابین آسانسور به کمک سیم بکسل ها از سمت انتهایی به قابل وزنه تعادل متصل می شود و این سیم بکسل ها روی فلکه اصلی موتور سر می خورند و از سمتی دیگر این سیم بکسل ها به کابین متصل می شوند و باعث ایجاد تعادل در کابین می شود.

وزن هر کدام از وزنه های قاب وزنه بین 35 تا 40 کیلوگرم است که جنس آن از چدن یا بتن با روکش پلاستیکی یا گالوانیزه است، تا به دستان نصاب آسانسور که باید این وزنه ها را در داخل وزنه جایگذاری کند، آسیبی وارد نشود.

جنس قاب وزنه تعادل باید در حدی مستحکم باشد که در هنگام قرارگیری وزنه ها درون آن و حرکت کردن و ایستادن های ناگهانی در اثر عمل کردن پاراشوت هیچ گونه شکستگی اتفاق نیفتاد و به هیچ عنوان وزنه ها به بیرون از قاب وزنه راهی نداشته باشند.

فضایی که برای وزن تعادل در سیستم آسانسور در نظر گرفته می شود 30 سانتی متر است. از این فضای در نظر گرفته شده 7 سانتی متر از آن فاصله متحرک تا ثابت و 10 سانتی متر از آن فاصله متحرک تا متحرک است.

چه قطعاتی در حفظ تعادل به وزنه آسانسور کمک می کنند؟

از جمله قطعاتی که باعث حفظ تعادل در آسانسور می شوند موتور آسانسور، کفشک آسانسور، سیم بکسل و فلکه هرزگرد است.

موتور آسانسور نیز یکی دیگر از قطعاتی که در حفظ تعادل به وزنه آسانسور کمک می کند، البته وزنه تعادل به موتور کمک می کند تا حرکت آسانسور راحت تر انجام شود. وزنه تعادل در آسانسور کمک می کند که کمترین وزن و بار روی موتور باشد، که همین موضوع باعث بالا رفتن تعادل و حفظ امنیت در آسانسور می شود.

انواع کفشک هایی که در سیستم آسانسور استفاده می شوند شامل کفشک های لغزشی و غلطکی هستند که در اطراف یوک کابین و قاب وزنه تعادل نصب می شوند. کفشک ها که با آسانسور برخورد مستقیم دارند، وزنه تعادل و کابین را به وسیله حرکت بر روی ریل هدایت می کنند، بیشتر دچار ساییدگی می شوند و هر چند وقت یکبار باید تعویض شوند.

سیم بکسل آسانسور از یک هسته مفتولای فولادی و تعدادی سیم فلزای که به دور این هسته فولادی پیچیده اند تشکیل شده است. سیم بکسل آسانسور باعث ایجاد تعلیق در وزنه و کابین آسانسور می شود. سیم بکسل ها بسیار در معرض ساییدگی قرار دارند و نیاز است که چند وقت یکبار تعویض شوند.

زمانی که فاصله بین قاب و کابین آسانسور از طول فلکه کششی بیشتر شود در این مواقع از فلکه هرزگرد استفاده می شود، این فلکه باعث ایجاد زاویه مناسب و اصطکاک در آسانسور می شود.

[irp posts=”3868″ name=”بافر یا ضربه گیر آسانسور چیست؟”]

 محاسبات دقیق وزنه تعادل آسانسور چگونه انجام می شود؟

وزنه تعادل که سیم بکسل آن را حمل می کند تا وزن کابین آسانسور را خنثی کند؛ وقتی کابین به سمت پایین می آید، وزنه تعادل به سمت بالا می رود و برعکس. اصولا از وزنه های 35 الی 40 کیلوگرمی بتنی با روکش پلاستیکی تشکیل می شوند که درون قاب وزنه تعادل چیده می شوند و سپس در جای خود فیکس و ثابت می شوند که در مواقع تکانه های شدید مثلا هنگام فعال شدن ترمز ایمنی آسانسور از قاب خارج نشوند. تعداد وزنه تعادل در هر آسانسوری به نسبت ظرفیت و وزن کابین آسانسور انتخاب می شود.

انواع وزنه تعادل آسانسور

انواع وزنه تعادل آسانسور شامل وزنه تعادل چدنی، بتنی و فلزی است.

چگالی هر کدام از انواع وزنه تعادل آسانسور با یکدیگر متفاوت است و از هر کدام از آنها در موارد خاص استفاده می شود. چگالی نوع بتنی از همه پایین تر و نوع سربی از همه بالاتر است و تنها وزنه های تعادل بتنی با روکش های پلاستیکی پوشانده می شوند.

ابعاد وزنه تعادل به دو صورت سفارشی و از پیش تعیین شده هستند. اصولا برای سفارشی کردن ابعاد وزنه تعادل از وزنه های سربی و چدنی استفاده می شود.

البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که جنس پلاستیک هم به وزنه های تعادل اضافه شد، اما در مدت زمان کوتاهی مشخص شد که وزنه تعادل پلاستیکی نمی تواند ایمنی خوبی داشته باشد به همین دلیل به زودی از لیست انواع وزنه تعادل آسانسور حذف شد.

[irp posts=”3785″ name=”یوک کابین آسانسور چیست”]

ساخت وزنه تعادل آسانسور

پس از آشنایی با انواع وزنه آسانسور، برای ساخت وزنه تعادل آسانسور باید تعدادی وزنه  درون یک قاب وزنه تعادل قرار گیرند و این قاب باید توسط پیچ قاب فیکس و ثابت شود و سپس از آنها برای حفظ تعادل در آسانسور استفاده شود. نصابان آسانسور باید در هنگام نصب وزنه تعادل دقت کافی را داشته باشند تا در هنگام تکانه های شدید آسانسور تعادل آسانسور به هم نخورد و این قطعه بتواند این تکانه ها را دفع نماید.

بالانس کابین و قاب وزنه تعادل آسانسور

به منظور تست بالانس در مواقعی که ظرفیت کابین کمتر از نصف بار کابین است، آن را همراه با قاب وزنه تعادل در وسط چاه قرار می دهیم به صورتی که کاملا با هم هم تراز باشند، حالت رویزیون آسانسور را فعال و ترمز اهرم آزاد می شود و فلکه چرخانده می شود و هر دو می بایست در این قسمت بی حرکت باشند.

پس از چرخاندن فلکه موتور در صورتی که قاب یا وزنه به سمت پایین حرکت کنند یعنی بالانس کابین و قاب وزنه تعادل برقرار است.

[irp posts=”4032″ name=”قلاب سربکسل آسانسور چیست؟”]

قیمت وزنه تعادل آسانسور

طبیعتا قیمت وزنه تعادل آسانسور با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند نوع و ابعاد آن متفاوت است. شرکت پادرا آسانسور انواع وزنه تعادل آسانسور را با قیمت مناسب ارائه می دهد.

به منظور خرید و اطلاع از قیمت این قطعه می توانید با شماره های درج شده در وب سایت ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *