دانستنی های آسانسور

متداول ترین خطاهای بین نصابان آسانسور کدامند؟

آسانسور

نصابان آسانسور در مراحل مختلف نصب آسانسور ممکن است دچار خطا شوند که در این مقاله با متداول ترین خطاهای بین نصابان آسانسور آشنا خواهیم شد.

تا چندین سال گذشته نصب آسانسور کاملا اختیاری بوده و اکثر خانه ها ویلایی یا با طبقات کم بوده اند. اما امروزه به دلیل مرتفع شدن خانه ها و اجباری شدن نصب آسانسور برای خانه هایی که بیش از 3 طبقه هستند، آسانسور تبدیل به یک ابزار ضروری برای هر ساختمانی شده است.

متاسفانه برخی نصابان مبتدی آسانسور گاهی در هنگام نصب خطاهایی را مرتکب می شوند که در صورت عدم اصلاح آن می تواند حادثه آفرین باشد. اعتماد به شرکت هایی که تخصص و تجربه کافی در زمینه نصب و تعمیر آسانسور ندارند می تواند خسارات های مالی و جانی بسیاری را به دنبال داشته باشد. بنابراین در انتخاب نصاب حرفه ای آسانسور و شرکت های این حوزه دقت و وسواس لازم را داشته باشید.

عدم آشنایی کافی با استانداردهای آسانسور

یکی از خطاهایی که در هنگام نصب آسانسور توسط نصابان دیده شده است؛ عدم رعایت استانداردهای آسانسور و مطابقت نداشتن مراحل نصب با استانداردهای وقت نصب کردن، مربوط به موتورخانه می باشد. برای جلوگیری از چنین خطایی نصابان آسانسور باید نصب آسانسور را در چند مرحله انجام دهند تا کیفیت عملکرد آسانسور پایین نیاید.

نداشتن گواهی معتبر

داشتن گواهی مربوط به مونتاژ در مجموعه های نصب آسانسور از بروز خطاهای نصب جلوگیری می کند. چنانچه مرکز نصب آسانسور گواهی مونتاژ آسانسور را داشته باشد، بنابراین نصابان آن مجموعه هم قادر به طراحی آسانسور با نرم افزار و تهیه نقشه آسانسور خواهند بود.

شرکت نصب آسانسور

شرکتی را که برای نصب آسانسور انتخاب کرده اید می بایست از لحاظ صلاحیت و تجربه بررسی کنید تا نقاط قوت و ضعف عملکرد نصابان آن مجموعه را بتوانید برآورد کنید.

تطابق نداشتن چاه آسانسور

فضایی که کابین آسانسور و وزنه تعادل در آن حرکت می کند چاه آسانسور است که شامل کف، سقف و دیواره های چاه آسانسور است و چاهک نیز قسمتی از این فضا است.

دلیل تطابق نداشتن چاه آسانسور پوشیده شدن دیواره ها با مواد اشتغال زا و غبارزا است. بنابراین باید در این فضا از موادی استفاده شود که نسوز باشند، با خود غبار ایجاد نکنند و پایداری مکانیکی داشته باشند.

[irp posts=”3210″ name=”چاله یا چاهک آسانسور چیست؟ ضوابط چاله آسانسور”]

وجود سوراخ در پوشش چاه آسانسور

چاه آسانسور نباید سوراخ داشته باشد و تنها قسمت هایی از چاه که باید باز باشند محل قرار گرفتن درب و دریچه است. بنابراین به جزء درب های کابین هیچ کدام از بخش های چاه آسانسور نباید سوراخ یا حفره ای داشته باشد.

صاف و هموار نبودن کف چاهک آسانسور

پایین ترین قسمت چاه آسانسور، چاهک است که کف آن باید کاملا صاف و تراز باشد البته به جز قسمت هایی که ضربه گیرها، پایه ریل ها و تجهیزات مکش آب نصب شده اند.

کلیدهای قارچی غیر استاندارد

یکی دیگر از خطاهای رایج نصابان در هنگام نصب آسانسور استفاده از کلیدهای قارچی در بیرون و درون چاهک به صورت غیراستاندارد است. کلیدهای قارچی باید در یک جای امن و مشخص نصب شوند تا از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری شود.

 

لوله های غیر مرتبط در چاه آسانسور

از جمله خطاهای دیگر نصابان آسانسور، نصب لوله های غیر مرتبط در چاه آسانسور است که دقیقا برخلاف استانداردهای چاه آسانسور است. چاه آسانسور فضایی است که تنها مختص برای آسانسور است نه ابزارهای دیگر ساختمان.

نصب چراغ در چاه آسانسور

نصابان آسانسور به دلیل روشنایی چاه آسانسور، چراغ در این فضا نصب می کنند که متاسفانه برخی نصابان از چراغ های تونلی استفاده می کنند که کاملا اشتباه است. چرا که روشنایی چاه آسانسور تنها توسط لامپ های خاص باید تامین شود.

[irp posts=”4086″ name=”روشنایی کابین و چاه آسانسور”]

نصب غیراستاندارد درب ها

درب های آسانسور نباید در گذشت زمان تغییر شکل دهند و مقاومت مکانیکی خود را از دست دهند.

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

استفاده از شیشه غیر استاندارد

یکی دیگر از خطاهای نصابان در هنگام نصب آسانسور این است که به جای استفاده از شیشه های مخصوص از شیشه های عادی برای آسانسورها استفاده می کنند که کاری غیرقانونی و غیراصولی است. در انتخاب مناسب ترین شیشه برای آسانسور باید ویژگی هایی مانند ضخامت، مقاومت، مساحت و قطر شیشه در نظر گرفته شود.

[irp posts=”3632″ name=”آسانسور پانوراما (اسانسور شیشه ای) چیست؟”]

عدم عملکرد صحیح درب های کابین

یکی دیگر از خطاهای نصابان، عدم تطابق درب های آسانسور است که باعث عملکرد ناصحیح درب ها می شود.

[irp posts=”4047″ name=”خرابی درب آسانسور”]

عدم استفاده از دکمه برای باز کردن درب

دکمه وسیله ای برای حفاظت از درب کابین آسانسور است و غیرفعال کردن آن تنها برای رفع موانع است.

تنظیم غلط درایو موتور

در هنگام نصب آسانسور نکته ای که بسیار مهم است این است که موتور آسانسور با قطعاتی که به آن متصل هستند کاملا تراز و در یک راستا باشند. در صورتی که نصاب آسانسور به این موضوع توجه نداشته باشد محور و میله یاتاقان موتور به مروز زمان دچار پوسیدگی می شوند.

[irp posts=”2969″ name=”آسانسور 3vf) vvvf) یا آسانسور تک سرعته چیست؟”]

تجزیه و تحلیل روغن و روغن كاری

با ایجاد ساییدگی، خرده های فلزی وارد روغن می شوند که باعث ایجاد اختلال در سیستم و کارکرد آسانسور می شود. روغن کاری غیرتخصصی و یا مهر و موم های فرسوده نیز باعث ایجاد آلودگی در روغن می شوند.

روغن ریل آسانسور

روغن ریل آسانسور

كدهای خطای آسانسور

اصولا وجود مشکل در سیستم آسانسور در تابلو فرمان آسانسور نمایش داده می شود که همین موضوع کمک شایانی در امر تعمیر زودتر آسانسور و پیشگیری از مشکلات جدی تر در سیستم آسانسور می کند. کدهای خطای هر تابلو فرمانی با تابلو فرمان دیگر متفاوت است و شما می توانید فهرست این کدهای خطا را در دفترچه راهنمای تابلو فرمان آسانسور مطالعه نمایید و دلیل نقص به وجود آمده را متوجه شوید.

دكمه ریست آسانسور

ریست کردن هر دستگاه الکتریکی و مکانیکی یکی از رایج ترین روش ها برای برطرف کردن مشکلات آنها است که آسانسورها نیز از این قاعده مستنثی نیستند. شما می توانید برای ریست کردن آسانسور از طریق تابلو فرمان آسانسور این کار را انجام دهید.

آسان ترین روش برای ریست کردن آسانسور، قطع و وصل کردن مدار تغذیه تابلو فرمان است. برای این کار می بایست کلید مشکلی رنگ بر روی تابلو برق سه فاز آسانسور را بچرخانید و از یک به صفر تغییر دهید و پس از گذشت 1 دقیقه آن را به حالت یک بازگردانید. البته به دلیل اینکه بعضی از تابلو فرمان ها مجهز به سیستم اضطراری هستند بهتر است که 2 تا 3 دقیقه منتظر بمانیم تا در صورت وجود مشکل در برق شهری، سیستم نجات اضطراری کابین را به نزدیک ترین طبقه برساند تا مسافران از آن خارج شوند.

[irp posts=”3190″ name=”ترمز آسانسور چیست؟ (پاراشوت) ترمز اضطراری یا ترمز ایمنی”]

ریست کردن آسانسور باعث می شود تا برنامه های درایو کنترل حرکت و برد اصلی بار دیگر بارگزاری شوند و در صورت وجود مشکلات نرم افزاری به حالت نرمال برگردانده شوند. اما چنانچه پس از ریست کردن آسانسور همان خطا مجددا رخ داد بهتر است هر چه سریعتر با یک شرکت معتبر سرویس کار آسانسور تماس بگیرید تا برای رفع مشکل به محل شما نیرو اعزام شود.

کلام آخر

اکثر حوادث آسانسورها مربوط به نصب آسانسور و اشتباهات نصابان آسانسور است. متاسفانه سالانه افراد بسیاری به دلیل خطاهای نصابان در هنگام نصب جان خود را از دست می دهند و علاو بر خسارات جانی خسارات مالی زیادی نیز برای مالکین و ساکنین ساختمان دارد، به همین دلیل بسیار مهم است که در انتخاب یک نصاب ماهر و حرفه ای آسانسور و شرکت مربوطه دقت لازم را داشته باشید.

شرکت پادرا آسانسور با سال ها سابقه در صنعت آسانسور و پله برقی با بهره مندی از نصابان ماهر توانسته درصد خطاهای نصابان را به حداقل و حتی به صفر برساند. شما می توانید با خیالی آسانسور نصب آسانسور خود را به مرکز ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *