شرط می بندم که در زندگی روزمره تان و حتی زمانی که سوار آسانسور هستید، چندان به این دستگاه و نحوه عمل آن فکر نمی کنید. با این حال، آسانسورها نقش بسیار مهمی را در سرعت بخشیدن به زندگی روزانه ما دارند. به علاوه این که، بر روی طراحی و معماری ساختمان ها نیز تاثیر گذاشته اند. با وجود نوآوری و پیشرفت در سیستم جابجایی عمودی، می توانیم بدون در نظر گرفتن وزن، در چندین سطح به سرعت حرکت کنیم و مسیر حرکت خود در ساختمان را تغییر دهیم.
در مورد آسانسورهایی که هر روز در مطب پزشک، مراکز خرید، محل کار، مدرسه و یا مکان های مورد علاقه خود استفاده می کنید، کمی فکر کنید. سفر و جابجایی با آسانسور ممکن است بخشی از زندگی هر روز شما باشد. اما در این مقاله قصد داریم به بررسی حقایق جالب آسانسورها بپردازیم. حقایقی که می تواند تصور و دید شما نسبت به آسانسور را تغییر دهد.
حقایق جالب آسانسور
- در حال حاضر، بیش از هفتصد هزار آسانسور در آمریکا وجود دارد.
- از نظر آماری، آسانسورها امن ترین راه سفر و جابجایی هستند.
- ایمنی آسانسور بیست برابر ایمنی پله برقی است.
- در زمان روم باستان، 24 آسانسور با نیروی بیش از 200 برده و به صورت دستی کار می کردند.
- علی رغم ترس از گیر افتادن داخل کابین و یا سقوط آسانسور، سوار شدن داخل آسانسور به مراتب ایمن تر از خودرو است. به طور میانگین، سالانه 26 نفر در حوادث ناشی مربوط به آسانسور جان خود را از دست می دهند، در حالی که این آمار در مورد تصادفات رانندگی، 26 نفر در هر ساعت تحمین زده شده است.
- میانگین استفاده افراد از آسانسور، چهار مرتبه در طول روز است.
- اولین آسانسوری که دارای کنترل دستی بود، در نیویورک نصب گردید.
- آسانسورها هر سه روز یک بار، معادل جمعیت زمین، مسافر جابجا می کنند.
- حداکثر ارتفاعی که کابین آسانسور می تواند بالا برود، 518 متر است.
- هر آسانسور توسط چندین کابل پشتیبانی می شود و هر یک از کابل ها می توانند خود آسانسور و مسافران را حمل و جابجا کنند.
14 مورد دیگر از حقایق آسانسور
- دکمه بسته شدن در، یک دکمه فریب دهنده است و این توهم را برای مسافران ایجاد می کند که می توانند کنترل آسانسور را در دست بگیرند. تولید کنندگان آسانسور از سال 1990، این دکمه را در بسیاری از آسانسورها حذف کردند، بنابراین، در به صورت خودکار بسته خواهد شد.
- اولین آسانسور عمومی در یک ساختمان نه طبقه بلند در شهر نیویورک نصب شد.
- Elisha Otis، مخترع آسانسور، شرکتی را تاسیس کرد که اکثر آسانسورهای امروزی را تامین می کند.
- اولین گزارش مکتوب آسانسور مربوط به قرن سوم قبل از میلاد یونان است. آسانسور ساده ای که توسط ریاضی دان ارشمیدس، اختراع شد.
- موسیقی داخل کابین آسانسور، اولین بار در سال 1920 رونمایی شد تا افرادی که اولین تجربه استفاده از آسانسور را دارند، احساس آرامش بیشتری داشته باشند.
- از آن جایی که اعداد در برخی از کشورها بد شانسی تلقی می شود، بسیاری از ساختمان ها تصمیم گرفتند عدد سیزده را از طرح طبقات خود حذف کنند. شرکت آسانسور اوتیس تخمین زده است که تقریبا 85 درصد ساختمان هایی که دارای آسانسور هستند، دکمه سیزده ندارند.
- هر آسانسوری در سال، حدود بیست هزار فرد را جابجا می کند.
- برخی افراد تصور می کنند، اگر آسانسور بین طبقات متوقف شود، سقوط می کند. اما این باور اشتباهی است. چرا که کابین آسانسور به گونه ای طراحی شده است که کاملا ایمن است و شما در چنین مواقعی باید از تلفن اضطراری استفاده کنید.
- عده ای فکر می کنند فشار دادن مکرر دکمه تماس، باعث می شود آسانسور سریع تر حرکت کند. اما چنین نیست. دوباره فشار دادن این دکمه، هیچ تماسی را برقرار نمی کند و تنها تماس شما ثبت خواهد شد.
5 مورد از موارد مهم حقایق آسانسور
- تکنسین ها، بیشترین افرادی هستند که جان خود را در حوادث مرتبط با آسانسور از دست می دهند.
- برخی شواهد وجود دارد که نشان می دهند، از آسانسورهای موجود در روم باستان و اروپا، در طول قرون وسطی نیز استفاده می شده است.
- استفاده از آینه در آسانسور به این دلیل است که به نظر برسد، فضای زیادی در آسانسور وجود دارد.
- ایتالیا بیشترین تعداد آسانسور را دارد. بیش از نهصد هزار آسانسور، این باور نکردنی است.
- زمانی که ظرفیت آسانسور بیشتر از ظرفیت مجاز می شود، معمولا حرکت نمی کند. درها باز می مانند تا زمانی که افراد به اندازه کافی از آسانسور پیاده شوند و از وزن کابین کاسته شود.
آسانسورهای معروف دنیا
بیستر آسانسورها کم و بیش یکسان هستند. با این حال، برخی انواع خاص و منحصر به فرد آسانسور نیز وجود دارد. حقایق آسانسور در خصوص آن ها عبارت است از:
- آسانسور Lacerda، اولین آسانسوری بود که در برزیل ساخته شد و به عنوان شلوغ ترین آسانسورهای دنیا شناخته می شود.
- آسانسور Taipei 101، آسانسور سریع السیر در چین است.
- آسانسور هتل Luxor در لاس وگاس، شیب سی درجه برای ساختمان هرمی شکل را دارد.
- آسانسور Hammetschwan، بزرگ ترین آسانسور با فضای باز در دنیاست که در سوئیس بنا شده است.
تاریخچه آسانسور
اولین آسانسورها ممکن است در یونان باستان ظاهر شده باشند. آسانسور، حدود 235 سال قبل از میلاد، توسط ریاضی دانی به نان ارشمیدس، اختراع شد و آن زمان از سیستم قرقره و پیچ استفاده می شد. برخی معتقدند آسانسورها در آن زمان طولانی تر بوده اند، چرا که چاه هایی یافت شده است که ممکن است تمدن های باستانی از آن ها برای آسانسور استفاده می کرده اند.
در قرون وسطی از سبدهای کوچک برای جابجایی افراد و کالا به صومعه های کوهستانی استفاده می شد.
اختراع هیدرولیک ها و الکتریسیته، اولین آسانسورهای مدرن را به وجود آورد. در سال 1852، مخترع آمریکایی به نام Elisha Graves Otis، اولین دستگاه ایمنی را تولید کرد که جلوی سقوط آسانسور در صورت شکسته شدن کابل ها را می گرفت.
این دستگاه، در سال 1854 در کاخ کریستال نیویورک رونمایی شد. اولین آسانسور مسافربر در سال 1857 نصب شد، اما بهره برداری از آن تا سال 1870 که آسانسورها در ساختمان های اداری مورد استفاده قرار گرفتند، به طول انجامید.
اولین آسانسور برقی در سال 1880 و توسط مخترع آلمانی به نام Werner Von Seimer ساخته شد.
چند حقایق آسانسور
نبود آسانسور نبود پنت هاوس
قبل از اختراع آسانسور، طبقات بالای خانه ها مختص خدمتکاران و یا مستاجران کم توان بود که مجبور بودند از پله ها بالا بروند. ظهور آسانسورها به منزله این بود که ثروتمندان می توانستند به راحتی به طبقات بالای خانه های شان بروند.
آن ها متوجه شدند که طبقات بالا، منظره فوق العاده ای دارد و همین مورد منجر به بروز مفهوم پنت هاوس شد.
نبود آسانسور نبود جاذبه در شهرهای بزرگ
بدون آسانسور، مکان های دیدنی در شهرهایی مانند نیویورک، شیکاگو و یا دیگر شهرهای دنیا وجود نداشت. همه ساختمان های باید نهایت پنج تا شش طبقه ای ساخته می شدند. اما آسانسورها، دنیای زندگی مدرن را کاملا متحول ساختند.
حقایق آسانسور به درک بهتر شما کمک می کنند
آسانسورها اقدامات ایمنی وسیعی دارند
آسانسورها برای ایمنی طراحی شده اند. در آسانسورهای مدرن ، از چهار تا هشت کابل استفاده می شود تا از ایمن بودن مسافران اطمینان حاصل گردد. این در صورتی که هر یک از کابل ها بشکند و یا آسیب ببنید، سیستم ترمز عمل می کند.
در صورتی که ترمزها ایراد پیدا کنند، ترمزهای الکترومغناطیسی جلوی سقوط کابین را می گیرند. در صورتی که هیچ یک از موارد گفته عمل نکنند، در قسمت انتهای چاه، یک دستگاه جذب شوک بزرگ تعبیه شده است.
آسانسورها از نظر آماری نیز کاملا ایمن هستند
جای تعجب ندارد افرادی که از آسانسور استفاده می کنند، نگران ایمنی این دستگاه باشند. در واقع، بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از آسانسور می تواند خطرناک باشد. در صورتی که چنین نیست. احتمال مرگ و میر ناشی از سوار شدن آسانسور بسیار بسیار پایین است.
در واقع، حادثه زمانی رخ می دهد که تکنسین های تعمیر در شرایط خطرناک قرار بگیرند و یا پروتکل های ایمنی را رعات نکنند.
آسانسورها برای تسکین استرس طراحی شده اند
در ابتدا زمانی که افراد شروع به استفاده از آسانسور کردند، ترس و استرس زیادی داشتند. بسیاری از این افراد ترس قرارگیری در محیط بسته می گرفتند. به منظور کاهش ترس و استرس مسافران، تصمیم بر این گرفته شد که داخل کابین، موسیقی پخش شود.
علاوه بر این، در طراحی کابین از آینه استفاده شد. آینه ها محیط را بازتر نشان می دهند و ترس از قرار گرفتن در محیط بسته از بین خواهد رفت.
استفاده از آسانسور، سابقه تاریخی طولانی دارد
در اوایل قرن بیستم، مدت زمان جابجایی با آسانسور طولانی تر بود. سرعت دستگاه ها پایین تر بود و کابین های آسانسور به گونه ای طراحی شدند که مناسب برای این جابجایی ها باشند. اولین آسانسورهای مدرن، دارای اتاق های مجلل با مبلمان و فرش بودند و برخی از آن ها حتی لوستر هم داشتند.
نتیجه
آسانسورها بخش مهمی از زندگی ما هستند و تاثیر آن ها در سرعت یافتن انجام کارها را نمی توان انکار کرد. آسانسورها با طراحی و معماری مدرنی که دارند، تاثیر بسیاری را بر روی نمای ساختمان ها می گذارند. زمانی که به یک ساختمان بلند نگاه می کنید، نگران رسیدن به طبقات بالای آن می شوید، اما خوش بختانه، آسانسورها به کمک ما می آیند تا رفت و آمد و جابجایی ها ما بین طبقات، تسهیل یابد.
ما در طول روز، در محیط کار، مدرسه، مراکز خرید و هتل ها از آسانسور استفاده می کنیم، بی آن که توجهی به جزئیات و یا نحوه عمل این سیستم و دستگاه داشته باشیم. آشنایی با حقایق آسانسور می تواند دید شما را در خصوص استفاده از آن ها تغییر بدهد.
mrc babate zahamateton va matalebe jalebeton