دانستنی های آسانسور

نگهداری صحیح آسانسور چیست؟

آسانسور

اگر آپارتمان یا دفتر شما دارای آسانسورهای آهسته یا خراب است، مردم متوجه می شوند. این می تواند زندگی شغلی و رضایت ساکنان شما را از طریق ناراحتی ساده به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد. آسانسورها دارای صدها قطعه متحرک پیچیده هستند که بسیاری از آنها نیاز به نگهداری منظم دارند تا از عملکرد صحیح و کارآمد آنها اطمینان حاصل شود. مهم است که سیستم آسانسور خود را به طور منظم نگهداری کنید. با این کار، صاحبان ساختمان می توانند مشکلات کوچک را قبل از اینکه بزرگ شوند، تصحیح کنند. ثابت شده است که تعمیر و نگهداری منظم هزینه تعمیرات را کاهش می دهد و عمر تجهیزات شما را افزایش می دهد.

بررسی مالکان ساختمان از آسانسورها به صورت دوره ای

در حالی که تعمیر و نگهداری آسانسور فقط باید توسط تکنسین های دارای مجوز انجام شود، صاحبان ساختمان و مدیران املاک باید به صورت دوره ای در هر یک از ساختمان هایی که متعلق به آنها است و یا آنها را مدیریت می کنند، سوار آسانسور شوند. این کار می تواند به شما اطمینان دهد قبل از این که منجر به تصادف یا تعمیر گران قیمت شوند، مسائل کوچکتر مانند چراغ معیوب، کیفیت سواری یا مشکلات جزئی درها زود تشخیص داده می شوند. بررسی آسانسور همچنین به مالکان و مدیران اجازه می دهد آسانسورهایی را که به کندی کار می کنند، شناسایی کنند. در حالی که آسانسورهای آهسته ممکن است در یک ساختمان دو یا سه طبقه چندان مشکلی ایجاد نکنند، می توانند در ساختمان 15 یا 20 طبقه ناراحتی جدی ایجاد کرده و در موارد اضطراری یک مشکل ایمنی ایجاد کنند.

سه قسمت اصلی مکانیکی آسانسورها

آسانسورها از یک سیستم مکانیکی پیچیده استفاده می کنند که شامل سه قسمت اصلی است:

  1. موتورخانه آسانسور –  این قسمت مکانیکی آسانسور است که موتور، دستگاه های بالابر و تجهیزات کنترل را در خود جای می دهد.
  2. چاه یا شفت آسانسور – این جزء از سیستم آسانسور شامل ریل های راهنما و وزنه های متقابل است که کابین آسانسور روی آنها حرکت می کند.
  3. موتور آسانسور – این جعبه ای است که برای سفر استفاده می شود و معمولاً ضد حریق است و تهویه مناسبی دارد.

اگر می خواهید مردم بتوانند با خیال راحت به مقصد خود سفر کنند، نگهداری منظم این اجزا از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً تعمیر و نگهداری آسانسور شامل اطمینان از عملکرد صحیح آسانسور و عملکرد توقف آن است. همچنین شامل آزمایش سیستم های پشتیبانی آسانسور، مانند چراغ های اضطراری، زنگ هشدار و همچنین ارزیابی وضعیت کلی فیزیکی سیستم است.

[irp posts=”3231″ name=”پیشگیری از خرابی آسانسور”]

اهمیت نگهداری آسانسور به طور منظم

وقتی در آسانسور سوار می شویم، می خواهیم احساس امنیت داشته باشیم. ما هر روز از آسانسور استفاده می کنیم اما فقط در مواقعی که آسانسور مشکل دارد یا در کار نکرده است، متوجه آسانسور می شویم.

تعمیر و نگهداری منظم این اطمینان را می دهد که در صورت وجود مشکلی که نیاز به تعمیر دارد، آگاه خواهید بود. به دلیل تعمیر و نگهداری منظم، اطمینان حاصل می شود که آسانسور با خیال راحت کار می کند.

اطمینان حاصل کنید که آسانسورها سواری ایمن ارائه می دهند و این امر نیاز به تعمیر و نگهداری آسانسور توسط متخصصان دارد.

وقتی آسانسور جدیدی نصب می کنیم، می پذیریم که مدت زمان زیادی دوام می آورد. اما ظرف دو یا سه سال کدهای آسانسور تغییر می کند.

کابین آسانسور استیل

کابین آسانسور استیل

نگهداری منظم از آسانسورها شامل موارد زیر است:

  • زمان پاسخگویی را بررسی کنید.
  • چراغ های سالن و تماس و نشانگرهای کف را بررسی و تعمیر کنید.
  • عملکرد درب را بررسی کنید.
  • شروع و توقف را بررسی کنید.
  • تعمیر چراغ اضطراری و دزدگیر.
  • تعمیر وسایل ارتباطی (به عنوان مثال ، تلفن های مخابراتی داخلی یا تلفن).
  • تعمیر زمان سفر بین طبقات.
  • ترمیم سطح.
  • نظافت را رعایت کنید.
  • ترمیم آسیب های داخلی.

[irp posts=”4411″ name=”بازرسی آسانسور چیست و شامل چه مواردی است؟”]

مشکلات رایج آسانسورها

  • خرابی درها
  • زنجیر یا کابل فرسوده
  • اشکالات الکترونیکی در سیستم خودکار
  • پارگی در سیستم های هیدرولیک

مزایای نگهداری از آسانسور تمیز در شرکت

درک مسافران از کسب و کار

آسانسورهای تجاری با تعداد زیادی دست و هرگونه خاک، زباله یا میکروب هایی که ممکن است همراه خود داشته باشند تماس می گیرند. علاوه بر این، آسانسور یک تجارت، اغلب یکی از اولین چیزهایی است که مشتری یا شریک بالقوه هنگام ورود به ملک شما مشاهده می کند. شرایطی که آسانسور شما در آن قرار دارد می تواند تأثیر ماندگاری بر مشتریان و ذینفعان بگذارد، بنابراین مهم است که ترافیک منظم و فرسودگی آسانسور شما جمع نشود و خود را ضعیف در معرض دید مسافران قرار دهد.

کابین آسانسور

کابین آسانسور

از سلامت و ایمنی مسافران محافظت کنید

علاوه بر درک مشتریان از کسب و کار شما، آسانسور تمیز همچنین می تواند برخی از مسائل مربوط به سلامتی و ایمنی را از بین ببرد. فضاهای بسته کوچک مانند آسانسور می تواند منجر به انتشار میکروب های ناخواسته یا بالقوه مضر شود. به همین دلیل آسانسور تمیز برای اطمینان از ایمنی همه مسافران بسیار مهم است. به همین دلیل، مهم است که همه درها، دیوارها، دکمه های تماس و پنل ها را به طور مرتب استریل کنید تا ویروس ها یا باکتری هایی که ممکن است در این نقاط تماس مشترک در کمین باشند، از بین بروند.

شما باید آسانسور خود را تمیز کنید، همانطور که بقیه محل کار یا ملک خود را تمیز می کنید، تا فضای حرفه ای را حفظ کنید. این به معنای تمیز کردن فرش یا سایر کفپوش ها، آینه، سقف آسانسور، همه وسایل روشنایی و دکمه های پنل و تماس است. این جزئیات به ظاهر کوچک در واقع بسیار اهمیت دارد، بنابراین تمیز نگه داشتن آنها می تواند برای مسافر و مشتری احتمالی تفاوت ایجاد کند.

علاوه بر جزئیات ذکر شده در بالا، تمام شکاف ها و آستانه ها را با جاروبرقی کاملاً تمیز کنید. اگر هر روز از آسانسور استفاده می کنید، ممکن است متوجه این نقاط نشوید، اما مشتری جدید قطعاً متوجه تجمع خاک و زباله در این مکان ها می شود که به طور بالقوه بر تجربه آنها در تجارت شما تأثیر می گذارد.

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

آسانسورها را به آرامی اجرا کنید

در حالی که همه جنبه های نظافت آسانسور بسیار مهم است، تعمیر و نگهداری آسانسور و تجربه بازدیدکنندگان برای تمیز کردن نقاط پنهان شده آسانسور شما ضروری است. داشتن یک تکنسین حرفه ای آسانسور که به طور منظم گودال آسانسور شما را تمیز می کند و می تواند از هرگونه تداخل زباله یا زباله در مکانیزم آسانسور شما جلوگیری کند، اهمیت بالایی دارد. اگرچه ممکن است مسافران بلافاصله متوجه این تلاش نشوند، اما مطمئناً در دراز مدت مفید خواهد بود. حفظ یک گودال آسانسور نیز شانس آلودگی آفات به مشاغل یا املاک شما را کاهش می دهد. در حالی که مشتری گودال آسانسور شما را نمی بیند، اگر موش یا سوسک ناخواسته ای را در آسانسور ببیند، قطعاً تصور فرد از این تجارت را تغییر می دهد.

شاسی آسانسور

شاسی آسانسور

بررسی عملکرد آسانسور

. نگهداری و عملکرد ضعیف با افزایش زمان کارکرد و یا زمان انتظار آسانسور نشان داده می شود. به طور دوره ای، مدیر ملک باید عملکردهای آسانسور را تعیین کرده و آنها را با مشخصات سازنده مقایسه کند تا عملکرد کلی سیستم را ارزیابی کند.

با سوار شدن بر آسانسور، عملکرد آسانسور را بررسی کنید. با متناوب بستن چشم ها و پوشاندن گوش های خود بر روی صداها تمرکز کنید تا آنچه را که می بینید، می شنوید و احساس می کنید تشدید کند. به نظرات افرادی که از آسانسور استفاده می کنند گوش دهید.

عملیات هایی که زمان بندی و بررسی می شوند شامل موارد زیر است:

  • زمان طبقه به طبقه: اندازه گیری از زمان بسته شدن درهای بالابر در یک طبقه تا زمانی که در طبقه بعدی کاملاً باز شود.
  • زمان اجرا: از زمان بسته شدن درها در یک طبقه تا زمانی که به اندازه کافی باز باشند تا امکان تعویض مسافر در طبقه بعدی اندازه گیری شود.
  • زمان شروع آسانسور: از زمان بسته شدن درها تا حرکت آسانسور اندازه گیری می شود.
  • زمان ترمز تا ترمز: از زمان روشن شدن خودرو تا توقف در یک طبقه دوام می شود.
  • زمان باز شدن درب: از زمان باز شدن درها تا باز شدن کامل اندازه گیری می شود.
  • زمان اقامت درب: مدت زمانی که درها با تماس اتومبیل یا سالن به طور کامل باز می مانند بدون اینکه تحت تأثیر ویژگی های لغو قرار بگیرند.

آزمایشات فوق باید در نزدیکی ایستگاه طبقه وسط انجام شود و باید در هر دو جهت انجام شود و به طور متوسط ​​باشد.

[irp posts=”605″ name=”تعمیر و نگهداری آسانسور”]

نکات تعمیر و نگهداری آسانسور

1. قوانین ایمنی را دنبال کنید و با تعمیرات ادامه دهید

برای اطمینان از آسانسور خانگی کاملاً کاربردی، باید قوانین ایمنی را رعایت کرده و از تعمیرات مطلع باشید. همیشه ایده خوبی است که هرگونه تعمیر لازم را ثبت کنید تا بتوانید سریعاً اقدامات مناسب را انجام دهید و در صورت مشاهده مشکلات مکرر با متخصصان تماس بگیرید. حفظ سوابق و بررسی مجدد آن در نهایت به شما کمک می کند تا بعداً با رفع هر گونه مشکل مکرر آسانسور در هزینه خود صرفه جویی کنید. به علاوه، شما همیشه می توانید گزارش خود را با شرکت تعمیر آسانسور خود به اشتراک بگذارید تا از نحوه عملکرد آسانسور شما مطلع شوند.

همچنین قوانین خاصی وجود دارد که باید برای ایمنی خود و جلوگیری از آسیب های غیر ضروری به آسانسور خود رعایت کنید.

برای کمک به طولانی شدن عمرآسانسور و جلوگیری از هزینه های اضافی تعمیر، این نکات ایمنی را در نظر داشته باشید:

  • به محدودیت وزن آسانسور توجه کنید.
  • همه محتویات را حداقل 2 اینچ از دروازه کابین و دیوارهای کابین دور نگه دارید.
  • همیشه درها را بسته نگه دارید مگر اینکه در آسانسور خود وارد و یا از آن خارج شوید.
  • اگر به نظر می رسد که درب آسانسور یا سیستم قفل درب زمین خراب است، آسانسور را سوار نشوید.
  • هرگز دستکاری، غیرفعال یا حذف قفل درها یا سایر ویژگی های ایمنی را انجام ندهید.
  • اگر صداهای عجیبی می شنوید یا سواری غیرعادی به نظر می رسد، با آسانسور خود کار نکنید.
  • مطمئن شوید که آسانسور قبل از بیرون آمدن یا ورود به طور کامل متوقف می شود.
  • در حالی که آسانسور در حال حرکت است در آسانسور را باز نکنید و یا دست ها یا پاهای خود را از طریق دهانه هایی در دروازه ای به سبک قیچی قرار دهید.
شاسی آسانسور

شاسی آسانسور

2. تعمیر و نگهداری منظم برنامه

یکی از بهترین راه ها برای پیگیری تعمیرات و اطمینان از اینکه آسانسور مسکونی شما در بهترین حالت خود قرار دارد، برنامه ریزی تعمیر و نگهداری منظم است. در حالی که صاحبان خانه می توانند برای افزایش عمر آسانسور خود گام هایی بردارند، هنوز هم برای افراد عادی چالش برانگیز است که نقص آسانسور را مشخص کرده و بدانند چه کار کنند.

3. انجام بازرسی های DIY بین خدمات

در بین بازرسی های برنامه ریزی شده حرفه ای، خودتان می توانید آسانسور خود را بازرسی کنید. یکی از راه های آسان برای پیگیری تعمیر و نگهداری آسانسور انجام بازرسی روزانه است. در حالی که مجبور نیستید همه جنبه های آسانسور خود را دقیق بررسی کنید، ایده خوبی است که هر روز از آسانسور خود هنگام استفاده از آن بازدید کنید.

دفعه بعد که وارد خانه می شوید، به نحوه عملکرد آسانسور فکر کنید:

  • آیا همه دکمه ها آنطور که باید کار می کنند؟
  • آیا درب به درستی باز و بسته می شود؟
  • آیا در یک نگاه متوجه آسیب داخلی می شوید؟

تعمیرات آسانسور خانگی معمول چیست؟

تعمیرات مشترک

به طور کلی، بهتر است برای مراقبت از آسانسور به یک متخصص اعتماد کنید. برخی از تعمیرات رایج وجود دارد که صاحب خانه می تواند از آنها مراقبت کند. این تعمیرات محدود به مواردی است که می توانید از کابین بدون نیاز به ورود به بالابر دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، درهای ورودی آسانسور در صورت باز شدن یا بستن کامل، دشوار باشد یا درب با گیربکس درب برخورد کند یا گیرنده گیر کند، ممکن است نیاز به تنظیم یا تعمیر داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که هرگز سیستم قفل آسانسور را تنظیم نکنید. در نهایت، همیشه بهتر است با هرگونه تعمیرات رایج به یک متخصص معتبر اعتماد کنید.

[irp posts=”3229″ name=”شایعترین خرابیهای آسانسور”]

تعمیرات بزرگ

بسیاری از تعمیرات ضروری دیگر باید توسط متخصصان تشخیص داده شده و انجام شوند که شامل هر گونه مشکل در بالابر می شود. اگر آسانسور شما به نحوی خراب شده است و مشکل از آنچه می بینید به آسانی مشخص نیست، با یک تکنسین خدمات تماس بگیرید تا سیستم آسانسور شما را بررسی کرده و منبع مشکل را مشخص کند.

حرفه ای ها در طول تعمیر و نگهداری به دنبال چه چیزی هستند؟

وقتی صحبت از یک برنامه تعمیر و نگهداری مطمئن می شود، چیزهای زیادی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. تعمیر و نگهداری آسانسور ضروری است. مواردی مانند بازرسی، آزمایش ایمنی، تعمیرات مجاز کارخانه و تعمیر و نگهداری معمول همه موارد اصلی نگهداری آسانسور مسکونی هستند. وقتی متخصصان برای مشاهده آسانسور شما می آیند، چیزهای مختلف زیادی را در اطراف ماشین آسانسور، گودال و اتاق ماشین بررسی می کنند تا مطمئن شوند همه چیز همانطور که باید کار می کند.

در اتاق ماشین، متخصصان سیم کشی برق شما را بررسی می کنند، روغن را بررسی می کنند تا مطمئن شوند همه چیز به درستی روغن کاری شده است. آنها همچنین ممکن است اتاق ماشین را برای یک مدار جداگانه برای روشنایی بررسی کنند.

در داخل کابین آسانسور، متخصصان مطمئن می شوند که درها می توانند به درستی باز و بسته شوند. سقف ، نرده ها و دیوارها را از نظر علائم آسیب بررسی می کنند، چراغ هایی را که ممکن است سوخته باشند تعویض کرده و تلفن اورژانس را بررسی کنند. در حین تعمیر و نگهداری خارج از کابین آسانسور، متخصصان صفحه و درهای درب را بررسی کرده و چراغ های سوخته را تعویض می کنند. آنها همچنین قاب کابین، سیستم راه آهن، کابل ها را برای هرگونه علائم فرسودگی، دروازه ها، تمام مدارهای ایمنی را بررسی کرده و کل سیستم آسانسور را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که در بهترین حالت کار است.

چند بار باید به آسانسورهای مسکونی سرویس داد؟

چند عامل مختلف در مورد میزان سرویس دهی آسانسور منزل شما نقش دارند. این عوامل شامل مواردی مانند:

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

نوع آسانسور

از آنجا که مدل های مختلفی برای انتخاب وجود دارد، هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور متفاوت است. بسته به سن یا پیچیدگی ممکن است انواع مختلف آسانسور بیشتر از دیگران به خدمات مراجعه کنند. برخی از آسانسورها ممکن است قطعاتی داشته باشند که هزینه تعویض آنها بیشتر از سایرین است، بنابراین برای اطلاع از جزئیات با شرکتی که آسانسور خود را از آن خریداری کرده اید مشورت کنید.

قرارداد شما

برخی از شرکت ها همچنین در قراردادهای خود تعداد معینی از بازرسی های مورد نیاز را ذکر خواهند کرد. بسیاری از شرکت های آسانسور توافق نامه های مختلف تعمیر و نگهداری را ارائه می دهند، بنابراین شما می توانید بهترین مورد را برای خود پیدا کنید. در قرارداد باید به وضوح مشخص شود که چقدر حق تعمیر و نگهداری دارید و برای چه مدت. در صورت امکان از این بازرسی ها استفاده کنید تا آرامش خاطر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که از قرارداد خود بیشترین بهره را می برید.

محل زندگی

مقررات آسانسور در ایالت های مختلف متفاوت است. برخی از ایالت ها ممکن است نیاز به بازرسی های مکرر نسبت به سایر کشورها و همچنین هزینه ها یا مجوزهای اضافی داشته باشند، بنابراین مکان ممکن است در مورد فرکانس تعمیر و نگهداری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. این اقدامات احتیاطی به نفع شما است و هم برای محافظت از صاحب خانه ها و هم برای اطمینان از آن مورد استفاده قرار می گیرد. آسانسورهای آنها خدمات مناسب دریافت می کنند. قبل از نصب آسانسور، حتماً با دفتر دولت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد مجوزها یا هزینه های مورد نیاز محل زندگی خود صحبت کنید.

نتیجه

به طور کلی آسانسورها نقش مهمی در حفظ عملکرد ساختمان های ما ایفا می کنند. تعمیر و نگهداری منظم آسانسورها برای اطمینان از کاهش هر گونه حادثه موثر است.

بنابراین تعمیر و نگهداری معمولاً به طور منظم انجام می شود، صرف نظر از این که آسانسور مشکل دارد یا خیر.

منابع

 

https://champion-elevator.com/news/the-importance-of-a-clean-elevator-for-your-business/

https://www.buildings.com/articles/27611/why-elevator-maintenance-plan-absolute-necessity

http://vintecelevators.com/important-maintain-elevator/

https://pincuselevator.com/importance-of-elevator-maintenance/

https://belangerengineering.ca/building-systems-and-engineering-blog/the-importance-of-regular-maintenance-for-elevators/

https://www.fmlink.com/articles/elevator-maintenance-and-review/

https://residentialelevators.com/tips-for-home-elevator-maintenance/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *