قطعات آسانسور

پارک پلیت آسانسور چیست؟

پارک آسانسور چیست

پارک پلیت (Park Plate)  یکی از قطعاتی است که حتما باید در آسانسورها از آن استفاده شود، چرا که سرویس کار آسانسور برای تنظیم و تعمیر موتور آسانسور نیاز دارد که روی کابین بایستد و اقدامات لازم را انجام دهد و این پارک پلیت است که کابین را متوقف می کند. ما در این مقاله قصد داریم به سوال که پارک آسانسور چیست پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

پارک آسانسور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آسانسورها شامل قطعات بسیار مهمی اعم از درب، قفل لولایی، کابین آسانسور، گاورنر آسانسور، مگنت درب آسانسور، پارک پلیت و … هستند. اما پارک پلیت آسانسور چیست؟

پارک پلیت جزء قطعاتی است که استفاده از آن در تمامی آسانسورها الزامی است، زیرا سرویس کاران برای تنظیم موتور نیاز دارند که روی کابین بایستند و کارهای لازمه را انجام دهند، بنابراین باید کابین به طریقی مهار شود و این کار توسط قطعه ای به نام پارک پلیت انجام می شود.

در واقع به دلیل حذف شدن گیربکس در موتورهای روملس و گیرلس، زمانی که ترمز موتور را به صورت دستی آزاد می کنید کابین به سرعت شروع به حرکت می کند و برخلاف موتورهای گیربکس کنترل آن بسیار دشوار است؛ بنابراین پارک پلیت بر روی ریل در آخرین ایستگاه تعبیه می شود و کابین را به ریل قفل می کند. به طوری که مانع از حرکت کابین به سمت بالا یا پایین می شود. استفاده از پارک آسانسور در موتورهای روملس کاملا ضروری است.

چگونگی عملکرد پارک آسانسور

برای اینکه با چگونگی عملکرد پارک پلیت آسانسور آشنا شوید بهتر است که در ابتدا شما را با قطعه دیگری به نام گیربکس آشنا کنیم.

در واقع گیربکس به سیستم این قابلیت را می دهد که خود را با سرعت های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این قطعه به این دلیل است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخص از توان و گشتاور است؛ اما توسط گیربکس می توان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید.

امروزه انواع مختلفی از آسانسورها با موتورهای گیرلس و روملس در بازار موجود هستند که این آسانسورها فاقد قطعه کاربردی گیربکس، به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین هستند.در چنین آسانسورهایی از قطعه ای به نام پارک پلیت استفاده می شود.

پارک آسانسور سرعت کابین را کنترل می کند و کابین را به ریل قفل می کند و از هر گونه خطری در حین تعمیر و سرویس آسانسور جلوگیری می کند.

پارک پلیت از دو جزء متحرک و ثابت تشکیل شده است که جزء ثابت آن بر روی ریل نصب می شود که جنس آن از ورقه فلزی بسیار مقاوم است، اصولا ضخامت این ورقه بین 5 الی 7 میلی متر است و یک سوراخ به قطر 30 تا 50 میلی متر روی آن تعبیه شده است که جزء متحرک روی یوک کابین متصل می شود که دارای شفت متحرک است و قطر آن متناسب با قطر حفره جزء ثابت است.

پارک پلیت مجهز به میکروسوئیچ ایمنی می باشد که در صورت فعال شدن آن سری استپ ایمنی قطع می شود. park plate باید متناسب با وزن کابین طراحی شود تا تحمل وزن کابین آسانسور را داشته باشد. همچنین این قطعه می تواند به صورت دستی یا خودکار عمل کند.

آسانسور بدون اتاق ماشین

آسانسور بدون اتاق ماشین

آسانسور ام ار ال mrl چیست؟

به موتورهایی که فاقد گیربکس هستند موتورهای گیرلس یا بدون گیربکس گفته می شود. آسانسورهای MRL نیز به دلیل استفاده از موتورهای گیرلس به آسانسور گیرلس شهرت دارند.

در واقع زمانی که بحث بهینه کردن مصرف انرژی در آسانسورها مطرح شد و اینکه سرعت آسانسورهای گیربکس نیاز به فناوری بسیار پیشرفته ای داشته که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود، در همین راستا موتورهای گیرلس طراحی شدند. زمانی که موتورهای گیرلس با آهنربای مغناطیسی دائمی عرضه شد، به دلیل ابعاد بسیار کمشان به نسبت موتورهای گیربکس نصابان آسانسور این نوع موتورها را به موتورهای گیربکس ترجیح دادند.

امروزه در اکثر اماکن مانند متروها، آموزشگاه ها و حتی مناطق امنیتی که اجازه داشتن اتاق موتور خانه آسانسور را ندارند، از آسانسورهای بدون موتور خانه ام آر ال استفاده می شود.

[irp posts=”2903″ name=”آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا mlr”]

نصب پارک آسانسور بر روی آسانسور بدون موتورخانه ام آر ال

نکاتی که در هنگام طراحی و ساخت آسانسورهای ام آر ال باید رعایت شود عبارتند از:

  • به سیستم بکسل بندی در هنگام نصب باید بسیار دقت شود.
  • به ترافیک ساختمان و نوع کاربری آسانسور باید توجه توجه شود، همچنین توجه به سیم بکسل و فلکه کششی موتور نیز ضروری است.
  • توجه به تطابق داشتن مشخصات فنی انکودر موتور گیرلس با درایو تابلو فرمان آسانسور کششی انجام شود.
  • طراحی و نصب پارک آسانسور به صورت کاملا دقیق انجام شود.
  • گاورنر و تابلو فرمان در مکانی درست در چاه آسانسور قرار گیرند.
  • همچنین شرایط نجات اضطراری را باید طبق استانداردهای بین المللی آسانسور فراهم کرد.

استاندارد پارک آسانسور

در هنگام نصب پارک پلیت آسانسور نیاز است که برخی استانداردها و اصولی رعایت شوند که عبارتند از:

  • طبق استاندارد آسانسور فاصله بین سقف کابین تا زیر بتن باید 180 سانتی متر باشد.
  • پارک آسانسور باید در حدی مستحکم و قوی باشد که تحمل وزن کابین تا ظرفیت 21 نفر را نیز داشته باشد.
  • همچنین در نظر داشته باشید که بدون داشتن پارک پلیت به آسانسور ساختمان شما تاییدیه داده نمی شود. بنابراین پارک آسانسور در آسانسورهای بدون موتورخانه روملس و گیرلس بسیار بسیار مهم است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کافی درباره اینکه پارک آسانسور چیست و چه اهمیتی در آسانسور دارد صحبت کنیم. در این مقاله گفتیم که وجود قطعه ای به نام پارک پلیت در آسانسورهای روم لس و گیرلس ضروری و حیاتی است و بدون این قطعه به آسانسور ساختمان شما تاییدیه داده نمی شود. زیرا سرویس کار آسانسور برای تنظیم موتور احتیاج دارد که بر روی کابین بایستد و اقدامات لازم را انجام دهد؛ بنابراین کابین باید کاملا متوقف شود که این کار توسط پارک آسانسور انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *