دانستنی های آسانسور

آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور

آسانسورها

آسانسور یا همان بالابرها یکی از ابزارهای مخصوص حمل و نقل در ساختمان ها هستند. با اینکه از طریق پله هم می توان به طبقات بالاتر رفت اما آسانسور جایگزین بسیار سریع تر و بهتر از پله ها است که مزایای آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. در جواب این سوال که آسانسور چیست باید بگوییم که آسانسور یکی از تجهیزات ساختمان است که برای جابه جایی افراد و بار در طبقات مختلف به صورت عمودی از آن استفاده می شود، اکثر افراد به دلیل سهولت و راحتی ترجیح می دهند که به جای پلکان از آسانسور استفاده کنند.

از دیدگاه کسی که از لابی توسط آسانسور به طبقه پانزدهم می رود این است که آسانسور یک جعبه فلزی در ساختمان ها است که دارای درب است و در طبقه مورد نظر درب آن باز می شود، اما از کارایی و سیستم پیچیده آن هیچ اطلاعی ندارد. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به صورت کاملا مفصل و علمی به پاسخ این سوال که آسانسور چیست بپردازیم و اطلاعات شما را درباره این اختراع بشر بیشتر کنیم.

تاریخچه آسانسور در دنیا

بشر از زمان های بسیار دور از چرخ چاه استفاده می کرده که شباهت هایی با آسانسور داشته است، اما تاریخچه آسانسور مربوط به زمانی می شود که ویترووس معمار رومی در یکی از آثارش از ابزاری به عنوان آسانسور استفاده کرد. طراحی و ساخت این ابزار حدود 236 سال پیش از میلاد مسیح توسط ارشمیدس انجام شد که این آسانسور شامل یک اتاقک آسانسور بود که به وسیله طناب، نیروی حیوانات یا نیروی انسان کشیده می شد.

در سال 2005 نیز کتابی کشف شد که در آن به استفاده از آسانسور در مسائل جنگی اشاره شده است. همچنین در قرن 17 میلادی نیز از این آسانسورها در کاخ های فرانسه و انگلستان استفاده شده است.

اما اولین آسانسور که به عنوان وسیله ای برای جابه جایی مسافران باشد، در سال 1743 به دستور لویی شانزدهم ساخته شد که به آن صندلی پرواز گفته می شد. آین آسانسورها به مرور زمان پیشرفت کردن و باعث به وجود آمدن آسانسورهای کابلی به شیوه امروزی شدند.

[irp posts=”480″ name=”تاریخچه آسانسور در ایران و جهان”]

تاریخچه آسانسور در ایران

اما تاریخچه آسانسور در ایران به زمان ناصرالدین شاه برمیگردد. ناصرالدین شاه طی سفری که به فرنگ داشت از دیدن این وسیله بسیار متعجب و شگفت زده شود و به این ترتیب ناصرالدین شاه دستور ساخت آسانسور در کاخ گلستان را داد و بعدها در زمان احمد شاه در پالایشگاه آبادان نیز آسانسور نصب شد اما امروزه اثری از این آسانسورها وجود ندارد.

تاریخچه آسانسور

تاریخچه آسانسور

انواع آسانسور

انواع آسانسور عبارتند از:

قطعات آسانسور

کابین آسانسور

کابین آسانسور یا elevator cabin or car یا اتاقک آسانسور، فضایی است که مسافر یا بار برای جابه جایی درون آن قرار می گیرند. انواع مختلفی از کابین آسانسور وجود دارد که در طرح ها و جنس های مختلفی مانند استیل، شیشه، چوب، پی وی سی، MDF یا ترکیبی از این مواد هستند.

همچنین کابین ها بر اساس نوع کاربری و ساختمانی که قرار است از آن استفاده شود در ابعاد مختلف ساخته می شوند و می توانند ویژه حمل افراد، بار، تخت بیمارستان، خودرو و …. باشند.

از جمله اصلی ترین و مهم ترین قطعات کابین آسانسور شامل وزنه تعادل، کفشک و یوک کابین است.

کابین آسانسور

کابین آسانسور

انواع کابین آسانسور از نظر درب کابین

انواع کابین آسانسور از نظر درب کابین شامل:

  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک تلسکوپی،
  • کابین آسانسور با درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی،
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک سانترال
  • و کابین آسانسور بدون درب است.

انواع کابین آسانسور از نظر تزئینات داخل کابین

  • کابین آسانسور تمام استیل
  • کابین آسانسور نیمه استیل
  • کابین آسانسور ام دی اف
  • کابین آسانسور فرمیکا
  • کابین آسانسور شیشه ای
  • کابین با دیواره گالوانیزه و کف پارکت یا سنگ

انکودر آسانسور

انکودر (Encoder) قطعه ای الکترومانیکی در آسانسور است که حرکت دورانی شفت موتور را به صورت لحظه ای به کدهای دیجیتال یا آنالوگ تبدیل و به درایو تابلو فرمان ارسال می کند. انکودر آسانسور بسیار حساس است و باید در زمان سرویس آسانسور به آن توجه شود.

انکودر آسانسور

انکودر آسانسور

شالتر پروانه یا لیمیت سویچ

شالترها در ابتدا و انتهای چاله آسانسور تعبیه می شوند و از خطرات احتمالی مانند برخورد کابین با کف و سقف جلوگیری می کند. بسته به نوع تابلو فرمان در هر ردیف از 4 الی 8 عدد شالتر استفاده می شود.

شالتر پروانه ای آسانسور

شالتر پروانه آسانسور

[irp posts=”3604″ name=”میکروسوئیچ آسانسور چیست؟”]

یوک کابین آسانسور

یوک کابین  (Car Frame) یک قالب نگهدارنده است که کابین آسانسور در داخل این قالب قرار دارد. جنس یوک کابین باید از فلز باشد و استحکام آن می بایست توسط شرکت سازنده تضمین شود. چرا که کلیه وزن کابین که شامل وزن کابین، مسافرین و بار است توسط یوک به سیم بکسل ها منتقل می شود.

یوک کابین آسانسور

یوک کابین آسانسور

پانل فرمان آسانسور یا شستی فرمان آسانسور

پانل فرمان آسانسور رابطی بین کاربر و آسانسور است. دو دسته از شستی های (شاستی های) فرمان در آسانسور تعبیه می شوند که یکی از این دسته ها در داخل اتاقک آسانسور نصب می شوند، که این پانل شامل مجموعه ای از دکمه ها برای ارسال فرمان می باشد. دکمه های طبقات مختلف، فن، آلارم، باز و بسته کردن درب و صفحه نمایشگر اجزای تشکیل دهنده شستی های کابین هستند. دسته دیگر پانل ها دارای یک یا دو دکمه هستند که در بیرون کابین و در تمامی طبقات نصب می شوند و به آن ها شستی طبقه گفته می شود.

انواع پلیت شستی آسانسور و قطعاتی که روی آن نصب می شود:

  • شستی با دکمه های لمسی از جنس استیل یا شیشه
  • شستی با دکمه های فشاری از جنس استیل یا ترکیب آن با پلاستیک
  • احضار کابین آسانسور با کارت یا شماره رمز و اثر انگشت
شستی آسانسور

شستی آسانسور

ریل راهنمای آسانسور

ریل آسانسور یا Guide Rail روی دیواره چاه آسانسور نصب می شود و وظیفه آن حفظ تعادل و هدایت کابین است. همچنین ریل آسانسور از نوسانات افقی کابین آسانسور که در هنگام سوار شدن مسافران رخ می هد، جلوگیری می کند.

کابین به وسیله کفشک هایی که متناسب با وزن آسانسور و کاربری آن انتخاب می شوند، بر روی ریل آسانسور حرکت می کند. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم ریل آسانسور نگه داشتن کابین آسانسور در هنگامی است که آسانسور به دلیل نکات ایمنی متوقف می شود.

ریل های آسانسور بر اساس اندازه و بال تیر تقسیم بندی می شود. شاخه ریل های آسانسور اصولا 5 متری می باشد و هر شاخه یک پشت بند برای متصل شدن به شاخه دیگر دارد. پشت بند ریل ها بستگی به شرکت تولید کننده دارند و نمی توان برای متصل کردن ریل ها از پشت بندهای غیر از پشت بند مخصوص همان شرکت استفاده کرد.

ریل آسانسور

ریل آسانسور

انواع ریل راهنما شامل ریل های نورد گرم و نورد سرد هستند. در ریل های راهنما نورد گرم فولاد خمیری مذاب در کوه های نورد، از بین مجموعه ای از غلتک های در حال چرخش عبور می کند و با کاهش پی در پی مقطع، در آخر به شکل هندسی مورد نظر تبدیل شده و پس از سرد شدن، پرداخت می شوند.

در ریل های راهنما نورد سرد، ورق فلزی با استفاده از ماشین کاری به شکل ریل در می آید. کیفیت ریل های نورد سرد معمولا بهتر از سیستم نورد گرم است اما نسبت به این ریل شکننده تر می باشند.

روغندان ریل 

روغندان یکی از قطعات کوچک بالای کابین آسانسور می باشد و در مکانی نصب می شود که شکاف جلویی روغندان دو طرف ریل را محاط می کند.

براکت آسانسور

براکت آسانسور پایه ای که ریل آسانسور توسط آن به دیواره چاه یا سازه متصل می شود. براکت ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع و اندازه ریل آسانسور، نوع ترمز اضطراری، ظرفیت کابین و سرعت حرکت مناسب ترین آنها برای آسانسور مدنظر انتخاب می شوند. فاصله نصب براکت آسانسور باید به نحوی باشد که در صورت ترمز اضطراری مانع از هر گونه انحراف در ریل آسانسور شود.

براکت ریل کابین

براکت ریل کابین

لقمه ی ریل

لقمه ی ریل قطعه ای فلزی است که ریل را به براکت متصل می کند.

 

پشت بند ریل آسانسور

پشت بند ریل صفحه ای از جنس فلز است که در محل اتصال دو ریل از پشت با اتصال پیچ و مهره قرار می گیرد.

درب آسانسور

یک آسانسور دارای دو درب است که شامل درب کابین و درب طبقات است که کاملا هماهنگ با یکدیگر کار می کنند. همان طور که از نام درب کابین مشخص است بر روی کابین نصب می شود و درب طبقات نیز در هر طبقه نصب می شود. چگونگی نصب و عملکرد صحیح درب کابین و طبقات اهمیت بسیاری زیادی در تامین ایمنی آسانسور دارد.

درب آسانسور

انواع درب لولایی

انواع درب طبقه آسانسور

  • درب لولایی
  • درب سانترال
  • درب تلسکوپی

[irp posts=”4047″ name=”خرابی درب آسانسور”]

انواع درب کابین آسانسور

انواع درب از لحاظ مکانیکی:

  • درب لولایی (ساده): درب های لولایی به دلیل طراحی ساده و متریال کیفیت سطح پایین یا متوسط دارای قیمت پایین و مناسبی هستند.
  • درب سانترال (نیمه اتوماتیک): امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و درمانی از این نوع درب ها استفاده می شود.
  • درب تلسکوپی (تمام اتوماتیک): این نوع از درب ها مانند تلسکوپ دارای 2 الی 3 لوله عدسی داخل هم تشکیل شده است که برای تنظیم تلسکوپ باید این لوله ها را از هم باز کنیم.
درب اتومات سانترال

درب اتومات سانترال

انواع درب از لحاظ الکتریکی

درهایی که مجهز به موتور و درایو کنترل هستند و درهایی که فاقد این تجهیزات هستند.

درب اتومات تلسکوپی

درب اتومات تلسکوپی

سنسور چشمی درب یا فوتوسل

سنسور درب یک سنسور نوری می باشد که بر روی بدنه کابین و مقابل در تعبیه می شود که وظیفه آن تشخیص موانع مقابل درب است که در آسانسور به طور ناگهانی بسته نشود و یا اگر شی یا شخصی به طور کامل وارد کابین نشده است، اجازه حرکت به کابین نمی دهد.

فتوسل یا چشمی آسانسور چیست

فتوسل یا چشمی آسانسور

سنسور اورلود

این سنسور جزء یکی از سیستم های امنیتی آسانسور است و وظیفه اصلی آن اندازه گیری وزن کابین است. برای مثال زمانی که وزن کابین بیش از حد تعریف شده باشد، سنسور اورلود اجازه حرکت به کابین نمی دهد.

سنسور اورلود دیجیتال

سنسور اورلود دیجیتال

موتور آسانسور

موتور آسانسور یا elevator engine نیروی برق را به نیروی محرکه تبدیل می کند و باعث جابه جایی کابین آسانسور می شود. انواع موتور آسانسور شامل موتورهای گیربکس و گیرلس هستند که براساس کارایی و نوع ساختمان یکی از این موتورها مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر بخواهیم در چند خط نحوه کار موتور آسانسور را شرح دهیم به این صورت است که تابلو فرمان آسانسور دستورات لازم را به موتور می دهد و موتور کابین آسانسور را توسط سیم بکسل به طبقه مورد نظر هدایت می کند.

موتور آسانسور

موتور آسانسور گیربکسی

[irp posts=”4008″ name=”موتور آسانسور هیدرولیک چیست”]

انواع موتور آسانسور

انواع موتور آسانسور شامل موتورهای گیربکس دار و موتورهای گیرلس است. این دو نوع موتور در ساختار کلی به یکدیگر شباهت دارند، اما تفاوت های بسیاری در میزان قدرت و نحوه عملکرد در سیستم آسانسور دارند. در موتورهای گیربکس دار، نیروی محرکه از طریق فلکه هرزگرد انتقال پیدا می کند اما در موتورهای گیرلس، نیروی محرکه توسط اتصال مستقیم روتور به قرقره کششی انتقال پیدا می کند.

موتور گیربکس آسانسور

موتور گیربکسی خود از چهار قسمت موتور الکتریکی، گیربکس، فلکه گیربکس و ترمز الکتریکی است.

در مواقعی که نیروی محرکه ورودی از الکتروموتور به قرقره کشی توسط چرخ دنده باشد، موتور از نوع گیربکس است.

موتور آسانسور

موتور گیربکس آسانسور

موتور گیربکس دو سرعته AC2

در این نوع از آسانسورها از یک موتور با دو سیم پیچ مجزا استفاده می شود و این بدین معنا است که این آسانسورها دارای دو سرعت هستند. شروع حرکت در این نوع از آسانسورها با سرعت بسیار زیاد است و شتاب گیری آرام کابین با کاهش تدریجی سرعت صورت می گیرد و با نزدیک شدن به طبقه مورد نظر سرعت کمتر شده و در نهایت به صفر می رسد.

به منظور کاهش ضربات و تکانش ها در هنگام استارت و استپ های ناگهانی کابین و حرکت نرم کابین از چرخ فلزی بزرگ و سنگینی به نام فلایویل که متصل به موتور آسانسور است در این نوع موتورها استفاده می شود.

موتور گیربکس دو سرعته AC2

موتور گیربکس دو سرعته AC2

[irp posts=”3518″ name=”آسانسور دو سرعته (AC2) چیست؟”]

موتور گیربکس دار تک سرعته vvvf

این نوع از موتورها به نسبت دو سرعته برتر هستند و دارای یک سیم پیچ هستند که با برق متناوب راه اندازی می شود. شروع حرکت این نوع از موتورها بسیار آرام است و کابین هیچ لرزش یا تکانه ای ندارد و افزایش سرعت نیز تدریجی است.

[irp posts=”2969″ name=”آسانسور 3vf) vvvf) یا آسانسور تک سرعته چیست؟”]

موتور بدون گیربکس (گیرلس) یا ام ار ال MRL

در صورتی که نیروی محرکه از طریق اتصال مستقیم از موتور به قرقره کششی منتقل شود، موتور از نوع گیرلس (بدون گیربکس) است. از موتورهای بدون گیربکس در آسانسورهای پرسرعت استفاده می شود. موتورهای گیرلس در واقع بهترین نوع موتورهای آسانسور هستند.

موتور گیرلس

موتور گیرلس زیلابگ

شاسی موتور آسانسور

پایه ای که در زیر موتور آسانسور قرار می گیرد، شاسی موتور آسانسور نام دارد. شاسی موتور آسانسور باید در حدی مستحکم و قوی باشد که تحمل نیروها و فشارهای وارده را داشته باشد.

لاستیک زیر موتور آسانسور

این لاستیک به منظور جلوگیری از لرزش موتور در هنگام فعالیت در زیر موتور تعبیه می شود.

تابلو فرمان آسانسور

اگر موتور را به منزله قلب آسانسور در نظر بگیریم تابلو فرمان آسانسور یا Control Panel محل پردازش فرمان ها و دستورات می باشد. در واقع تک تک قطعات به کاربرده شده در سیستم آسانسور به دستور تابلو فرمان فعال می شوند.

محل نصب تابلو فرمان آسانسور در قسمت بالایی چاه آسانسور است که از رایج ترین انواع تابلو فرمان آسانسور می توان به تابلو فرمان دو سرعته و تابلو فرمان درایودار اشاره کرد.

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

وزنه تعادل آسانسور

عملکرد صحیح آسانسورهای کششی مدیون وزنه تعادل Counter Weight است. وزنه تعادل جزء قطعاتی از آسانسور است که بخشی از نیروی لازم برای حرکت کابین را مهیا می کند.

نحوه عملکرد وزنه تعادل آسانسور به این صورت است که برای حرکت کابین به سمت بالا وزنه تعادل به سمت پایین حرکت می کند. به این ترتیب بخش عظیمی از توان مورد نیاز برای حرکت کابین توسط وزنه تعادل تامین می شود و این قطعه باعث می شود نیروی کمتری به موتور وارد شود. وزنه تعادل داخل کادر وزنه تعادل قرار می گیرد که این کارد به وسیله سیم بکسل در داخل ریل به سمت بالا و پایین هدایت می شود.

وزنه تعادل آسانسور

وزنه تعادل آسانسور

 پاراشوت آسانسور یا ترمز اضطراری 

پاراشوت Safety Gear (ترمز ایمنی آسانسور) یکی از قطعاتی است که برای بالا بردن ایمنی آسانسورها استفاده می شود.

پاراشوت (ترمز اضطراري)

پاراشوت (ترمز اضطراري)

انواع پاراشوت آسانسور

  • نوع لحظه ای که شامل نوع شانه ای و غلطکی: درگیری کامل فک کابین های پاراشوت با ریل و تاثیر آن بر روی کابین و به صورت آنی
  • نوع لحظه ای با اثر ضربه گیری: درگیری کامل فک کابین های پاراشوت با ریل و تاثیر آن بر روی کابین و به صورت آنی، اما عکس العمل روی کابین یا وزنه تعادل توسط سیستم ضربه گیر کاهش پیدا می کند.
  • نوع تدریجی: مکانیزمی است که در آن کاهش سرعت با عمل ترمز روی ریل ها انجام می شود. اثر نیروها را بر کابین یا وزنه تعادل کاهش می دهد.

گاورنر آسانسور

زمانی که سرعت کابین از حد استاندارد فراتر رود، گاورنر یا Governor متصل شده به پاراشوت باعث فعال شدن ترمز ایمنی و توقف کابین آسانسور می شود.

انواع گاورنر آسانسور

  • گاورنر یک طرفه
  • گاورنر دو طرفه
گاورنر

گاورنر

ضربه گیر یا بافر

یکی دیگر از تجهیزاتی که در آسانسور برای بالا بردن ایمنی آسانسور  از آن استفاده می شود ضربه گیر یا بافر یا Buffer است. ضربه گیر در چاهک آسانسور نصب می شود و در مواقعی که بنابر هر دلیلی کابین در طبقه آخر ترمز نکند و به درون چاه سقوط کند، آخرین سیستم ایمنی که وارد عمل می شود بافر یا ضربه گیر است.

در واقع اگر هیچ کدام از تجهیزات ایمنی آسانسور نتواند مانع از سقوط کابین آسانسور شود و وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، در این شرایط سقوط آسانسور رخ می دهد. که در این شرایط پس از چند سانتیمتر کابین به قطعه ای به نام ضربه گیر برخورد می کند که وظیفه آن کم کردن شدت ضربه می باشد.

انواع ضربه گیر آسانسور شامل بافرپلی اورتان پلاستیکی و بافر فنری که جزء ضربه گیرهای جمع کننده انرژی است همچنین بافرهای هیدرولیکی که جزء ضربه گیرهای مستهلک کننده انرژی است.

بافر آسانسور پلی اورتان و هیدرولیکی

بافر آسانسور پلی اورتان و هیدرولیکی

تراول کابل

تراول کابل یا Traveling Cable کابلی تخت و پهن است که از 24 رشته سیم با نمره 10 ساخته شده است. این قطعه وظیفه انتقال فرمان و دستورات از دکمه های آسانسور به جعبه رویزیون و تابلو فرمان را بر عهده دارد.

تراول کابل

تراول کابل

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل یک طناب فولادی است که مجموعه ای از رشته های سیم فلزی در هم تنیده به دور یک هسته مفتولی است. قطر سیم بکسل ها اصولا از آن برچسبی که بر روی آن درجه شده است بیشتر است. قسمت اصلی سیم بکسل ها، هسته مرکزی آنها است که تعیین کننده خواص خمشی و مقاومت آنها در برابر نیروهای وارده است.

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور

مغزی سیم بکسل آسانسور می تواند از جنس فولاد، کنف، پنبه و پروپیلن باشد که با توجه به نوع کاربری انتخاب می شوند.

کرپی سیم بکسل

این نوع قطعه یک نوع بست U شکل به منظور بستن پایه و قلاب سیم بکسل یا بالا ساختمانی است. البته تعداد کرپی سیم بکسل با توجه به نوع کابین و سایر قطعات متفاوت است.

قلاب سربکسل آسانسور

قلاب سربکسل آسانسور در انتهای سیم بکسل قرار می گیرد که در دو نوع متقارن و نامتقارن موجود می باشند.

قلاب سربکسل

قلاب سربکسل

جعبه برق سه فاز آسانسور

در موتور خانه آسانسور برای انتقال برق تک فاز یا سه فاز به سایر تجهیزات آسانسور از یک قطعه به نام جعبه سه فاز آسانسور یا تابلو سه فاز آسانسور استفاده می شود. این جعبه از قسمت های ذیل تشکیل شده است:

  • فیوز سه فاز
  • لامپ سیگنال
  • فیوز تک فاز
  • انال و سیم
  • پریز تک فاز
  • فیوز سه فاز

برق کلیه سیستم آسانسور توسط تابلو برق 3 فاز تامین می شود. این تابلو برق سه فاز شامل شینه نول، ارت و ترمینال های سه فاز و نول ارت می باشد.

این تابلو برق سه قسمت مختلف را تامین می‌کند:

  • برق موتور و تابلوی کنترل
  • برق چراغ ‌های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه
  • برق پریز‌های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه
تابلو برق 3 فاز آسانسور

تابلو برق 3 فاز آسانسور

دیکتاتور آسانسور یا آرام بند درب

دیکتاتور آسانسور بر روی درب سوار می شود و وظیفه آن جلوگیری از کوبیده شدن درب آسانسور، همچنین روان و نرم بسته شدن درب است.

دیکتاتور درب آسانسور

دیکتاتور درب آسانسور

مگنت درب آسانسور

مگنت درب آسانسور متشکل از یک پیچ مغناطیسی، یک جک و یک اهرم است که بر روی کابین و سمت قفل ایمنی درب طبقات قرار داده می شود. به این صورت که قفل درب در هنگام رسیدن به طبقه مورد نظر با فشار مگنت باز می شود.

مگنت درب آسانسور

مگنت درب آسانسور

قفل لولایی درب

قفل لولایی درب وظیفه قفل کردن درب آسانسور در طبقات و جلوگیری از حرکت آسانسور در زمان باز بودن درب کابین آسانسور را بر عهده دارد.

قفل در آسانسور اوزلر ترک

قفل در آسانسور

الکتروسیگنال آسانسور یا سنسور مدادی

در انواع جدید آسانسورها و در بخش شناسایی دو سنسور جدید جایگزین سنسورهای ثابت شده اند که این سنسورها عملیات شناسایی را انجام و سیگنال ها را توسط تراوبل کابل به جعبه فرمان انتقال می دهند. به این ترتیب آسانسور در جایگاه کاملا مناسب در طبقه مورد نظر متوقف می شود.

سنسور طبقات آسانسور

سنسور طبقات آسانسور

کفشک آسانسور

آسانسورها دو نوع کفشک دارند که شامل کفشک غلطکی و کفشک لغزشی است، کفشک های آسانسور در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه و یوک کابین نصب می شوند و با ریل آسانسور در تماس هستند که با حرکت در امتداد ریل های آسانسور، کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند.

کفشک لغزشی آسانسور

کفشک لغزشی آسانسور

فلکه اصلی موتور آسانسور

فلکه اصلی موتور آسانسور یا فلکه کششی، فلکه ای قرقره ای است که برای انتقال قدرت موتور و حرکت سیم بکسل از آن استفاده می شود. نیروی کششی ایجاد شده در اثر اصطکاک بین سیم بکسل و سطح شیارهای فلکه است. در واقع فلکه کششی یکی از اساسی ترین اصول در سیستم تعلیق آسانسور است.

فلکه هرز گرد آسانسور

زمانی که فاصله بین کابین آسانسور و کادر وزنه تعادل و یا سیم بکسل های متصل به آن بیش از طول فلکۀ کشش موتور باشد و این فلکه نتواند زاویه مناسبی را برای سیم بکسل ها درست کند از فلکه هرزگرد آسانسور برای به وجود آوردن اصطکاک بین کابل و فلکه ها و همچنین ایجاد زاویه آلفا استفاده می شود.

فلکه هرزگرد آسانسور

فلکه هرزگرد

جعبه رویزیون آسانسور

از این جعبه برای کنترل دستی آسانسور استفاده می شود و محل نصب جعبه ریوزیون بالای کابین آسانسور است که در دسترس سرویس کاران آسانسور قرار دارد.

جعبه رویزیون آسانسور

رویزیون آسانسور

استپ قارچی

یکی از قطعات الکترونیکی آسانسور استپ قارچی یا کلید قارچی است که وجود آن در تمامی آسانسورها الزامی است. وظیفه اصلی استپ قارچی هدایت دستگاه در مواقع خطر است.

طراحی استپ قارچی به این صورت است که شبیه یک کلید بزرگ زرد رنگ است که یک شستی قرمز رنگ روی آن قرار دارد. رایج ترین انواع این کلیدها، کلیدهای قارچی می باشند که در مدل ها و رنگ های متنوعی ساخته می شوند. از مدل های کلید قارچی (استپ قارچی) شامل مدل های ساده، سوئیچ دار و لامپ دار است. استفاده از کلید قارچی در مواقع خطر نیاز به دقت زیادی ندارد و بعد از عملکرد در حالت قفل باقی می ماند.

فضایی که آسانسور در آنجا نصب می شود

آسانسور در فضایی نصب می شود که از متشکل از سه قسمت است:

موتورخانه آسانسور

موتورخانه آسانسور فضایی است که موتور و سایر متعلقات آن مانند تابلو فرمان آسانسور، ابزارآلات تعمیرات آسانسور، تجهیزات خنک کننده و وسایل اعلام و اطفاء حریق در آنجا قرار می گیرند. موتورخانه آسانسور اصولا در بالاترین قسمت چاه نصب می شود.

نصب موتورخانه آسانسور باید به نحوی باشد که بتواند کلیه بارها و نیروهای وارده را به خوبی تحمل کند.

موتورخانه آسانسور

موتورخانه آسانسور

چاه یا شفت آسانسور

چاه آسانسور فضایی برای حرکت به سمت بالا و  پایین کابین آسانسور و وزنه تعادل است که ریل راهنمای آسانسور و سایر تجهیزات آسانسور در این فضا نصب می شوند.

چاه آسانسور ٨ نفره

چاه آسانسور

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور همان چاله آسانسور است که در پایین ترین نقطه چاه آسانسور در پی ساختمان به منظور ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت نصابان و نصب برخی از تجهیزات مانند ضربه گیرها و … ساخته می شود. جنس و پوشش دیواره چاهک باید مشابه با جنس دیواره چاه باشد.

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور

جان پناه آسانسور

به حد فاصل بین پایین ترین حد ایست کابین تا انتهای چاه آسانسور و حد فاصل بین بالاترین حد ایست کابین تا ابتدای چاه آسانسور جان پناه گفته می شود.

طبق استاندارد آسانسور باید تمامی آسانسورها در قسمت بالایی و تحتانی آسانسور جان پناه نصب شود تا تعمیرکار آسانسور بتواند در هنگام سقوط آسانسور یا بالا رفتن بیش از حد کابین در آن قسمت پناه بگیرد و از حوادث احتمالی در امان باشد.

در جان پناه قسمت پایینی چاه آسانسور قطعات دیگری مانند بافر و ضربه گیر نیز نصب می شوند.

جان پناه آسانسور

جان پناه آسانسور

آیا ممکن است آسانسوری بدون موتورخانه باشد؟

بله، برخی از انواع آسانسورها نیازی به موتورخانه ندارند، به این آسانسورها، آسانسورهای روملس یا آسانسورهای بدون موتورخانه گفته می شود.

انواع سیستم محرکه آسانسور شامل سیستم کششی و هیدرولیکی است، که هر دو دسته نیاز به جایی برای قرارگیری موتور و سایر تجهیزات آن دارند. در آسانسورهای هیدرولیک، موتورخانه در چاه آسانسور یا در فاصله ای دورتر قرار گرفته می شود. اصولا آسانسورهای کششی از نوع بدون موتورخانه هستند و موتور آسانسور داخل چاهک قرار گرفته می شود.

مراحل نصب آسانسور

  1. تهیه نقشه
  2. آماده سازی زیر ساخت چاهک آسانسور
  3. آهن کشی و آماده سازی چاهک آسانسور
  4. دیوارکشی اطراف چاهک آسانسور
  5. راه اندازی موتورخانه
  6. آماده سازی فضاهای مورد نظر به منظور نصب درب طبقات
  7. سیم‌کشی و زیر سازی برقی به منظور نصب تابلو برق 3 فاز جهت تامین برق مورد نیاز آسانسور

سرویس آسانسور چیست؟

بسیاری از افراد فرق بین سرویس آسانسور و تعمیر آسانسور را نمی دانند و بهتر است که قبل از هر چیز تفاوت سرویس و تعمیر آسانسور را به شما گوشزد کنیم. تعمیر آسانسور زمانی انجام می شود که قطعه ای از آسانسور دچار مشکل شده است اما سرویس آسانسور در عین حال که آسانسور هیچ مشکلی ندارد در بازه های زمانی تعیین شده انجام می شود. در واقع منظور از سرویس آسانسور بررسی و کنترل تمامی قطعات آسانسور و عملکرد آنها است تا از این طریق بتوان از مشکلات حادتر و هزینه برتر جلوگیری کرد.

[irp posts=”3235″ name=”نگهداری صحیح آسانسور چیست؟”]

سرویس آسانسور شامل موارد زیر است:

  • سرویس و بازدید از موتورخانه
  • بررسی و کنترل عملکرد موتورها
  • بررسی و بازدید از چاهک آسانسور
  • بررسی و بازدید از کابین آسانسور
  • بررسی و کنترل عملکرد درب‌ آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *